מלאו טופס לחזרה

מכתב הענקה – מה הוא כולל

ישנם הסכמי עבודה, נניח, בחברות הייטק, המזכים את העובדים ברכיבי תגמול הוני. כלומר, ביכולת לקבל נתח מסוים בהון של החברה. מדובר אפוא על זכות הונית, על זכות לרווחים. ישנן מספר דרכים לאפשר זאת, בין היתר – כדרך תכניות להקצאת אופציות עבור עובדים, תכניות להקצאת יחידות מניה חסומות, תכניות להקצאת אופציות / מניות פנטום וכן הלאה.

מה  רשום בתוך מכתב הענקה?

כשמדובר על תכניות להענקת אופציות לעובדים, מדובר אפוא על אפשרות לקבל מניה תוך מימוש תנאים מסוימים. לרבות מחיר קבוע מראש, תנאים וותק (תקופת הבשלה) במקום העבודה. פרטים רבים יפורטו, באופן "רשמי", במסגרתו של מכתב הענקה.  מדובר אפוא על מסמך, בתוכו רשומה הענקת האופציות. ניתן למצוא בו:

  1. כמות האופציות הנתונות
  2. תנאי ההקצאה
  3. מחירי מימוש לאופציות
  4. מועדי הבשלה עבור האופציות
  5. מועדן של פקיעת האופציות
  6. מסלול מיסוי
  7. תנאים כאלה ואחרים נוספים רלוונטיים

מדובר במסמך שניתן לחתום עליו ובכך להסכים לעסקה שהוא מפרט.

מימוש אופציות

על מנת לממש אופציה, יש לדרוש את הפיכתה למניה ולשלם את המחיר שנקבע לכך מראש. כמו גם, לעמוד בתנאים נוספים, כמו וותק, ואחרים, אם ישנם.  מחיר זה, מפורט במכתב ההענקה. מדובר בסכום אשר משולם לחברה, על מנת להמיר את האופציה לכדי מניה.  באופן כללי, יכול להיות כי מחיר המימוש עבור האופציה יקבע על פי חישובים הנוגע לשווי החברה בזמן הענקתה. או לפחות, המחיר בו נסחרו המניות טרם הוענקו האופציות. במקרים מסוימים, אפשר שהחברה תקבע מחיר מימוש נמוך יותר עבור האופציות, מאשר ערך מניותיה במועד נתון. שכן, כל העניין בהיות הענקת האופציות תמריץ כלכלי – הוא היכולת לממש רווח בין מחיר המימוש לערך המניה המתקבלת.

מועדי הענקה, הבשלה ופקיעה

במכתב הענקה, רשום גם מועד הענקה. כפי שניתן להניח, מדובר אפוא על מועד בו ניתן לקבל את האופציה באופן רשמי. מועד זה מציין גם ספירת תקופות זמן. כמו, תקופות חסימה ומועדי הבשלה. כשמדובר על תקופת הבשלה, מדובר על פרק הזמן בה האופציות מתבשלות לכדי מימוש. כשמקבלים את מכתב ההענקה, מדובר באופציות שהן בגדר אופציה, בגדר תאוריה. מימושן הופך לאמיתי עם מעבר הזמן ומילוי תנאים מסוימים. תקופה שכזו יכולה להימשך למשך חודש, רבעון, שנה או לפעמים, באופן מידי, עם מועד ההענקה.

ואם כבר מדברים על מועד הבשלה, אז נדבר גם על מועד פקיעה. ניתן לראות את זה כמעין "תאריך פג תוקף", עבור האפשרות להמיר את האופציות לכדי מניות. גם מועד זה, יפורט במכתב הענקה. במקרים מסוימים, בהינתן פיטורין, אפשר שתינתן תקופה, אולי של מספר חודשים – למימוש האופציות שהבשילו. אופציות שלא הבשילו, במועד סיום העסקה – עלולות שלא להיות זמינות למימוש. למעט נסיבות בהן הוסכם ואושר אחרת, ניתן להניח.

ענייני מיסוי

הבה נדבר על נושא כיפי אף יותר: מיסוי. אופציות עלולות להיחשב כהכנסת עבודה. על כן, שווי הטבה כלכלית זאת עלול להיות ממוסה על בסיס מדרגות מס עוד במועד הענקה, ואף במועד המימוש והמכירה של המניות. ואילו, ישנם מסלולי מס חלופיים לשם מיסוי אופציות, כפי שנכתב בסעיף 102 לפקודת מס הכנסה. הסעיף עצמו מונה מספר מסלולי מיסוי אפשריים. לא ניכנס אליהם במסגרת כתבה זאת. אך בהינתן תנאים מסוימים, אפשר שהמס עצמו יופחת באופן מעניין. מדובר בהטבת מס שעל החברה והעובד לקבל כדרך עמידה בתנאים מסוימים. שוב, לא ניכנס לזה במסגרת כתבה זאת.

<strong>מיסוי אופציות עובדים</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>אופציות בהסכמי העסקה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>ע"מ שוחט נ' מדינת ישראל – פסק דין תקדימי</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>לממש את האופציות? מה חשוב לדעת אם פוטרתם מחברת הייטק</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

לסיכומו של דבר,

אם נרצה לנווט את הדיון חזרה לתוכנו של מכתב הענקה, נוכל לחזור במעט על הדברים שאמרנו קודם. לדוגמה, ניתן לציין כי מדובר במכתב, או מסמך, שהרכיבים בו יכולים להשתנות ועם זאת ישנם חלקים מרכזיים שאפשר שיחזרו על עצמם מדי נוסח, כמו:

  1. כמות אופציות: 100,000
  2. מחיר מימוש: 2 דולרים.
    1. מחיר מוסכם מראש.
  3. תקופת הבשלה: חצי שנה

יש לזכור, כי מועד הענקת האופציות לא דורש תשלום מצד העובד, או אפילו אירוע מס (בהינתן לתכנית המיסוי הנבחרת). עלויות מימוש נכנסות למשחק (כמו גם אירועי מס) כאשר עוזבים את החברה, ו/או מחליטים לממש את האופציות, ו/או במסגרת אירוע אקזיט תוך כדי העסקה.

למידע נוסף על נושא זה, ולייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, ניתן לפנות למשרדנו. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל ל-20 שנים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

האם התובעת התפטרה או פוטרה מעבודתה?(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן