מלאו טופס לחזרה

מיסוי אופציות עובדים

כפי שרבים מאיתנו יודעים, ישנו נוהג מקובל לתמרץ עובדים (או לפחות, לשאוף לכך), ולהעניק הטבות כלכליות כדרך תגמול הוני. תגמול זה יכול לקבל צורה של מניות או אופציות. הרעיון הוא לעודד המשכיות תעסוקתית במקום העבודה, על מנת לממש את האופציות לכדי רווח כלכלי, תוך יצירת זיקה בין תפקוד העובד לתגמול ההוני. לאחר תקופת ההבשלה של האופציות, ניתנת האפשרות להמיר אותן למניות החברה. מימוש האופציות, רכישת ומכירת מניות, מהווה אירוע מס. בכתבה זו, נדבר מעט על מיסוי אופציות עובדים.

מה הסיפור של מימוש אופציות וחבות המס בעניינו?

בדרך כלל, כל אופציה מוקצית עם מחיר מימוש, אשר שווה למחיר השוק של מנית החברה. אם כי, לא בכל מקרה. לאחר תקופת ההבשלה, ניתן לממש את האופציה, כדרך תשלום המימוש ולקבל תמורתה מניות רגילות של החברה. תנאי ההבשלה נקבעים על פי שיקול דעת החברה, ויכולים להתבסס על טווח העסקה כמו גם עמידה ביעדים כפי שהוגדרו בתנאי ההקצאה. מיסוי אופציות לעובדים יכול להגיע גם ל-47 אחוזים, ואף להצטוות למס נוסף של 3 אחוזים על "בעלי הכנסות גבוהות". זאת בהתאם לסעיף 121, לרבות סעיף 121ב.

סעיף 121ב לפקודה, אומר כך:

  1. יחיד אשר הכנסתו החייבת בשנת המס עלתה על סכום של 647,640 ₪ (אם כי זה יכול להתעדכן מעת לעת)
  2. יהיה חייב במס נוסף על חלק מהכנסתו החייבת, למעל הסכום המצוין לעיל – בשיעור של שלושה אחוזים
  3. הכנסה חייבת, היא כפי שהיא מוגדרת בסעיף 121 ב לפקודה.
  4. על כן, מעסיק אשר משלם לעובד משכורת העולה על סכום שנתי זה, או חלקי 12 ממנו באופן חודשי, מעבר לשיעורי המס המופיעים בסעיף 121 לפקודה, גם את המס הנוסף (3 האחוזים), בהתאם לסעיף 121 ב בפקודה.

מה מבדיל בין אירועי מיסוי?

האם מימוש אופציות נלווה למס של 47 עד 50 אחוזים? ובכן, לא בהכרח. מיסוי הקצאתן של אופציות או מניות, אכן מוסדר לו בתיקון החדש לפקודת מס הכנסה, כפי שמובא במסגרת סעיף 102. סעיף זה מבחין בין שלושה מסלולי מיסוי:

  1. הקצאת אופציות זמניות לעובדים באמצעות נאמן: מסלול הוני
  2. הקצאת אופציות ומניות לעובדים שלא באמצעות נאמן: מסלול פירותי עם נאמן
  3. מסלול ללא נאמן

סעיף 102 לפקודה, מאפשר להקצות אופציות ומניות לעובדים ומנהלים, דירקטורים ונושאי משרה, אך לא לבעלי השליטה בחברה. בהינתן שמדובר בבעל שליטה, יחולו הוראות סעיף 3(ט) לפקודה, כך שהקצאת ניירות הערך תוכר כהכנסה על פי סעיף 2(2). ובהתאם, המיסוי על ההכנסות מניירות ערך ייחשב כמיסוי על הכנסת עבודה. ובמקרה כי מדובר באופציות הניתנות לנותני שירותי לחברה שאין מולם יחסי עובד ומעסיק, גם כן לא יחול סעיף 102 לפקודה, אלא סעיף 3(ט), כאמור, מיסוי על פי מדרגות מס. וזה המקרה, כאמור, בו ניתן להגיע ל-47 עד 50 אחוזי מיסוי.

מה מאפשר חבות מס מופחתת?

ציינו קודם את מסלולי ההקצאה. כשזה נוגע לנאמן, ישנם שני עיקריים: מסלול רווח הון, ומסלול הכנסת עבודה.  באופן עקרוני, אנחנו רוצים לכוון למסלול הוני על מנת ליזום חבות מס מופחתת על סך 25%, הקשורה ברווח הון הנוצר לעובדים. ההכנסה המדוברת לא תחויב בדמי ביטוח לאומי. על פי כן, על המעסיק לוודא כי הוא עושה את כל הנדרש על מנת לקבל אישור לתכנת ההקצאה שלו, ושסעיף 102(ב)(2) לפקודה חל עליה. יש לציין כי בחירה במסלול הוני לא תאפשר ניכוי הוצאות מס הקשורות להקצאת אופציות לעובדים על פי מסלול זה.

במסלול ההוני, יחול אירוע המס, במועד העברת האופציות או המניות מן הנאמן לעובדים, או לחילופין, בעת מועד מכירתן של האופציות בידי המניות. המועד המוקדם מבניהן, הרי הוא מועד המימוש. בנוסף, ישנם תנאים על מנת לעמוד לקיים את הנדרש עבור המסלול ההוני:

  1. יש להפקיד את כתבי האופציות או המניות בידי הנאמן, לתקופה של 24 חודשים.
  2. בהינתן הפרה של תנאי המסלול ההוני, העובדים יקבלו חבות מס על שווי ההטבה, כפי שהיא נחשבת כהכנסת עבודה. זאת, לרבות, תשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות.  ועם זאת, החברה עדין לא תקבל היתר לניכוי הוצאות בגין אותה הקצאה, גם אם העובדים יקבלו חבות מס בשיעור מס שולי.

למידע נוסף על עיקרי מסלול רווח הון וסעיף 102 לפקודה, והמשמעויות השונות שלהם, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. למעשה, ניתן לקבל גם ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, גם בנושא זה. למשרדנו רקורד מוכח של הצלחות בתחומים משפטיים שונים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים ואף זכה לייעץ ולייצג לקוחות למעל שני עשורים.

<strong>מסלולי פרישה אפשריים</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>אופציות בהסכמי העסקה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>ע"מ שוחט נ' מדינת ישראל – פסק דין תקדימי</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>הימנעות מתשלום מס מוגדל על אופציות</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חבות מעסיקים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן