מלאו טופס לחזרה

הימנעות מתשלום מס מוגדל על אופציות

כפי שרבים מאיתנו יודעים, בהינתן אקזיט של אופציות משלמים מס. אבל רגע, ניקח צעד אחורה. כידוע, מימוש אופציות הוא האקט של רכישת מניה במחיר קבוע מראש, ומכירתה במחיר השוק. באם התרחש רווח, מדובר ב-"רווח הון". ולפיכך, ישנה חבות מס על סך 25 אחוזים. מדובר בשיעור מס מופחת, ואם זאת, ישנם מקרים בהם זה לא בהכרח יהיה המקרה. בכתבה זו נפרט מעט טיפים וכללים על מנת להימנע מתשלום מס מוגדל על מימוש האופציות.

מה הסיפור של אופציות?

מתן אופציות לעובדי החברה היא מעין הטבה כלכלית, השכיחה בעולם ההייטק. יש בכך יתרון ברור לחברה עצמה, שכן ההטבה לא מצריכה הוצאת כספים ממשית מהקופה, אלא משמשת הטבה על הנייר המותנית בתנאים מסוימים לשיקול דעת החברה. ואילו, בנסיבות מסוימות, הרווחים ממכירות האופציות יכולים להאמיר שחקים.

למימוש אופציות יתרון נוסף בתחום חבות המס. בעבר, מימוש האופציות והרווח המתקבל היה נחשב כרכיב שכר ועל פי כן, אם היה מאמיר לדרגת המס העליונה, הרי שהמס עליו היה מגיע כמעט לחמישים אחוזים. מאז תיקון סעיף 102, הרווח החל להיחשב כרווח הון. ועם זאת, על מנת להנות "מהטבת מס" זו, ישנם תנאים מסוימים שיש לקיים. חלק מהתנאים נקבעו במסגרת החקיקה, וחלק מגיעים מעמדות רשות המיסים. המשמעות היא, שהליכי הקצאה, כמו גם התנהלות חברות ועובד לאחר מועד ההקצאה יכולים להיתקל בתקלות, המתגלות לקראת מקרה מימוש או הנפקה.

כיצד למנוע חבות מס מוגדלת?

כלומר, בהינתן נסיבות בהן מניות החברה נמכרות והאופציות מתבטלות אל מול תשלום, אפשר שיתרחשו תקלות מן הסוג השולל. שולל הטבות המס. ולפיכך, במקום לאפשר הטבת מס מופחתת בשיעור 25%, המס התקף הוא המס המלא, כאמור, בקירוב לחמישים אחוזים.

על כן, ישנם דברים שכדאי וראוי לשים לב אליהם, על מנת להימנע מתקלות שכאלה ולתמוך בסיווג הרווח כרווח הון, ובכך להצמיד לו הטבת מס מופחת. כמו מה? כמו אלה:

  1. אם רוצים להקצות אופציות לעובדים על פי סעיף 102 במסלול רווח הון, יש לעשות זאת תוך הגשה מראש של תוכנית אופציות מתאימה לרשות המסים. וזאת, רק לאחר שחלפו 30 ימים ממועד ההגשה. יש לכפוף את ההקצאה להגשה מראש של תכנית זאת, אחרת לא ניתן יהיה להקצות את האופציות הנזכרות לעיל על פי סעיף 102 במסלול רווח הון.
  2. כשזה נוגע להקצאת אופציות עבור יועצים או נותני שירותים כדרך חשבונית, הרי שלא תהיינה זכאות לשיעור מס מופחת. אלא אם כן, ההקצאה התבצעה בעבור, מה שנקרא "נושאי משרה" בחברה. כן, עובדים, כפי שסעיף 102 מתייחס לנושא.  באופן ספציפי הכוונה היא למנהלים בחברה ומי שכפוף במישרין למנהל בחברה, המקדישים זמן מספק ומרץ רב לחברה, כמו גם לדירקטורים. הקצאות אופציות לעובד או לנותן שירותים כדרך חברה הנמצאת בבעלותו, לא תיחשב לעניין זה, כהקצאה בהתאמה לרשום בסעיף 102. המשמעות היא שאין זה יזכה בשיעור מס מופחת.
  3. הזכאות למחזיקי האופציות, אשר מועסקים במשרה בהיקף מצומצם יחסית או ללא תמורה, יכולה להישלל עובר שיעור מס מופחת. על כן, אם שיעור המשרה נמוך מחמישים אחוזים, ההמלצה היא להיוועץ באיש מקצוע שיידע לתת את האינפוט המתאים.
  4. יש לשים לב להאצת הבשלה עבור עובדים ספציפיים. כמו, שינוי תנאי הקצאה מקוריים (זאת על מנת "להנזיל" (מלשון להפוך לנזיל), כמות רבה יותר של אופציות למניות במועד מסוים). בין אם כחלק מעסקת אקזיט או הנפקה, עלולה לייחס לעסקה זה שיעור מס שולי בגין רווח מן המכירה. זאת באם מדובר במקרה בו האצת ההבשלה, במסגרת האקזיט או ההנפקה לא נקבעה במועד ההקצאה כפי שסוכם.
  5. מה עוד יכול לשלול סיווג אופציות לפי סעיף 102 במסלול רווח הון? ובכן, שינוי תנאי אופציה כחלק מהליכי סיום העסקה. לרבות הארכת תקופת מימוש של אופציה למניה לאחר סיום מערכת היחסים בין עובד למעסיק, או אפילו האצת תקופת הבשלתן של אופציות שהוקצו עבור עובדים וכו'. יש לציין כי מבחינת רשות המיסים (אלא אם כן העמדה הזאת תתעדכן), על הבשלת האופציות להיעצר עם עזיבת העובד את החברה.

להמשך השיח…

למעשה, ישנם כללים וטיפים נוספים שיכולנו לרשום. להמשך השיח על הנושא, ניתן ליצור עימנו קשר ולקבל ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות. משרדנו זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים, מחזיק רקורד מוכח של הצלחות בתחומים משפטיים שונים וזכה לייעץ ולייצג לקוחות מעל לשני עשורים.

אי משרה".

<strong>אופציות בהסכמי העסקה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

אופציות לעובדים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חבות מעסיקים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>הסכם אופציות – כל מה שחשוב לדעת</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

טיפול בהסכמי עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן