מלאו טופס לחזרה

לממש את האופציות? מה חשוב לדעת אם פוטרתם מחברת הייטק

מה לעשות עם האופציות? התשובה הפשוטה היא להסתכל בהסכם האופציות המקורית ואפילו להתייעץ עם עורך דין על מנת להבין את האפשרויות מבחינה משפטית. בכתבה זו, נפרט קצת על מצבים שונים ומה ניתן לבדוק במסגרתם.

Business, Technology, Internet and network concept. Labor law, Lawyer, Attorney at law, Legal advice concept on virtual screen.

קצת רקע – הזכויות "העודפות" (שאולי) שמגיעות עם הפיטורין

עם הפיטורים, עובד יכול לשאול את עצמו מה עם עתידו ומה לגבי זכויותיו. ובכן, במקרים רבים, חברות גדולות ומבוססות אכן משתדלות לסייע לעובדים למצוא עבודה חדשה או מעניקות מענקים שונים. בין אם זה אומר ליצור קשר עם חברות השמה ומעסיקים פוטנציאליים עבור העובד ובין אם זה אומר לסייע במענקים שונים. כל חברה יכולה להעניק מענק משלה, על בסיס מספר העובדים שפוטרו, מצב החברה ושיקולים אחרים. בייחוד אם מדובר בעובדים וותיקים ומוערכים, ושיש רצון לסיים בצורה טובה. כך או כך, סביר שלא מדובר באלמנט המעוגן בתנאי ההעסקה.

מימוש אופציות לאחר פיטורין – כל מקרה לגופו?

כשזה נוגע לאופציות, הרי שבחברות הייטק רבות, אפשר שהן ישתלבו בחבילת ההעסקה. במקרים רבים, האופציות תלויות בתנאים שונים, שעל אדם לעמוד בהן על מנת להחזיק בזכאות למימושן. כמו לדוגמה, לסיים את תקופת ההבשלה שלהן. אופציות, אינן מניות, אלא אפשרות לרכוש מניות במחיר שקבוע מראש, כאשר מגיע מועד ההבשלה.  גם בהינתן הרצון לממש את האופציות במקרה פיטורין, אין זה אומר שהן יהיו שוות דיו על מנת להצדיק את זה. כלומר, יכול להיות שערך האופציות יהיה פחות או שווה לערך המניה, ועל פי כן לא יהיה בכך עניין. אך יהיו מקרים בהם מימוש האופציות יכול להסתכם ברווח כלכלי ממשי.

ישנן חברות, אשר מאפשרות לעובדים לממש את האופציות במועד הבשלתן, ולא לפני זה – כאשר עם סיום ההעסקה, העובד מקבל את האופציות שכבר הבשילו. במקרים כאלה, הציפייה היא לא לעשות אקזיט עם האופציות שהבשילו, אלא לקבל סכום נאה כתוצאה ממימושן.

 תקופה של 90 יום למימוש האופציות?

כפי שניתן לצפות, תנאי העסקתם של עובדים בכירים וגם כאלו שאינם בהכרח, כוללים הטבות שאולי ייקחו צורה במסגרת תנאי פרישה וסיום העסקה. בין אם מדובר בהודעה מוקדמת ארוכה באופן יחסי, מענקי פרישה, מענקי הסתגלות, פיצויים ושלל הטבות אחרות. בהינתן קבלת הודעת פיטורים, יש לבדוק מה ניתן לעשות עם האופציות. כאמור, לכל אופציה יש מחיר מימוש.  יש לשלם את מחיר המימוש, על מנת לרכוש את מניות החברה. לכל אופציה יש תקופת הבשלה, שיכול לארוך 2 עד 4 שנים או כל תקופה אחרת בהתאם למה שסוכם בהסכם האופציות. ישנן תקופות הבשלה בהן האופציות מבשילות מהר יותר באופן יחסי, אך גם בכמויות קטנות יותר. בהינתן עזיבה של החברה, מקובל להעניק תקופה של 90 למימוש האופציות.

במקרים כאלו, יש שימליצו להתייעץ עם בעל מקצוע המתמחה לעניין זה, לרבות שירות ייעוץ מס, על מנת לדעת אם נכון, ומתי נכון לממש את האופציה, בייחוד אל מול מחיר המניה הנסחרת כעת בתקופת המימוש. יש להביא שלל גורמים סובייקטיביים ואינדיבידואליים כדי לעמוד על נכונות ההחלטה לממש, כמו גם על תזמונה.

מנגנון מימוש אופציות לאחר פיטורים?

ישנן חברות הייטק בהן קיים מודל תגמול ותמרוץ. חלק ממאפייניו של המודל, כוללים הענקת אופציות לעובדים, דרכן ניתן לרכוש מניות חברה, או מניות חסומות. מניות חסומות, הן אלו המוענקות לעובד במחיר מימוש אפסי, שיש בהן זכאות לקבלת דיבידנדים מיום ההקצאה הראשוני. ועם זאת, לא ניתן לממש מניות חסומות או לסחור בהן, עד אשר יבשילו. לאחר מכן, מניות החברה יעמדו לרשות העובדים. ניתן לראות מניות חסומות כמעין תחליף לאופציות. כך או כך, המשותף לאפשרויות הללו – הוא מנגנון ההשהיה, או ההבשלה, המאפשר מימוש הדרגתי. במילים אחרות, מודל התמרוץ והתגמול מעודד אנשים להישאר בחברה יותר זמן על מנת להחזיק בזכאות לממש את האופציות שלהם.

במקרים מסוימים, ישנם תנאים אשר נקבעים מראש, במסגרת הסכמי אופציות. לפי אותם הסכמי אופציות, ההענקה של האופציות והמניות תאפשר מימוש מידי, גם אם טרם הבשילו, או לא. ובכן, באם יתאפשר מימוש מידי, הרי שמדובר במנגנון שניתן להפעיל במקרי הנפקה או רכישת חברה בידי משקיע. ועם זאת, כאשר מדובר בעובדים בכירים, המימוש המיידי יכול להתרחש גם עם סיום ההעסקה. ישנה המלצה להתייעץ עם בעלי מקצוע לתחום המיסוי, על מנת להביט באספקטים השונים הקשורים לנושא זה. עורך דין המתמחה בכך, יכול כמובן לסייע.

על מנת להמשיך את השיח ולקבל ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, ניתן ליצור עימנו קשר. משרדנו מחזיק ברקורד הצלחות מוכח בתחומים שונים, מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים כמו גם מחזיק בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

<strong>אופציות בהסכמי העסקה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>הסכם אופציות – כל מה שחשוב לדעת</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

אופציות לעובדים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>הימנעות מתשלום מס מוגדל על אופציות</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

טיפול בהסכמי עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן