הממונה על הטרדה מינית בעבודה, הוא למעשה האחראי למניעתה. מדובר באדם, אשר מונה על ידי המעסיק, כחלק מחובת המעסיק תחת תנאים מסוימים (מעל 25 עובדים המועסקים בבית העסק). מתפקידו של הממונה, לקבל תלונות בעניין הטרדה מינית בעבודה, לבררן ולהמליץ למעסיק כיצד לפעול בהקשרן. כמו גם, על הממונה לייעץ לעובדים אשר פונים אליו בנושא זה. אין הממונה צריך להיות עובד מטעם המעסיק, וכי ניתן למנות אדם חיצוני לתפקיד – כמו עורך דין.
מה הם תחומי אחריותו של הממונה?
כאמור, לממונה על נושא הטרדות מיניות במקום עבודה מספר תחומי אחריות:
- לקבל תלונות בענייני הטרדה מינית.
- לקיים בירור באם התקבלה תלונה לגבי הטרדה מינית.
- להמליץ למעסיק כיצד לטפל בהקשרים נתונים של דיווחים על הטרדה מינית.
- להעניק הדרכה, מידע וייעוץ לעובדים אשר פונים אל הממונה.
ישנם מקרים בהם הממונה על הטרדה מינית במקום העבודה, לא יטפל בבירור תלונה. מדובר במקרים בהם יש לו נגיעה אישית לנושא של התלונה, לרבות:
- אם בינו לבין הצד שעליו מדווחים, יש קשר משפחתי
- אם גם הוא חווה הטרדה בידי הצד שעליו מדווחים במסגרת התלונה
- אם הצד שעליו מדווחים (מעתה ייקרא "הנילון"), הוא הממונה הישיר על הממונה
- אם קיים כל מקרה שיש בו חשש לניגוד עניינים
על כן, בהינתן נגיעה אישית לנושא – הטיפול יועבר לממונה אחר. לחילופין, הממונה יפנה למעסיק על מנת להעביר את הטיפול לממלא מקום עבור מקרה ספציפי.
איך יתנהל הליך הגשת התלונה?
מבחינת הפרוטוקול:
- הצד המדווח, או מישהו מטעם הצד המדווח, יהיו אחראים על הגשת התלונה בעניין הטרדה מינית לממונה.
- גם אם לא הוגשה תלונה, על המעסיק לברר מקרה של הטרדה מינית באם הגיע לידיעתו.
- על כל הצדדים המעורבים, לרבות העדים, הממונה והמעסיק – להימנע מלפרסם את פרטי התלונה, כמו גם פרטיו של הליך הבירור.
- על המעסיק לקיים הליכי בירור – גם אם מגישי התלונה החליטו לחזור בהם מן התלונה.
- למעשה, על המעסיק לברר את סיבת החזרה מתלונה זו.
- באם הנילון, נחשב כעובד קבלן כוח אדם המועסק או מועסקת אצל המעסיק, ניתן להגיש את התלונה לממונה מטעם הקבלן או הממונה מטעם המעסיק.
- למעשה, למעסיק חובה לברר תלונות גם מאלו המתקבלות מצדדים המועסקים כעובדי קבלן.
- מעסיק אשר לא העביר מידע בעניין הטרדה מינית, אשר הגיע לידיעתו – אל הממונה – עובר על החוק.
לגבי התלונה:
- את התלונה ניתן להגיש בכתב או בעל פה.
- באם הוגשה בעל פה – על הממונה לרשום את תוכן התלונה.
- ולאחר מכן להחתים את מי שהגיש אותה על הרישום ולמסור עותק מן התלונה בהתאם.
- על הממונה ליידע את הצד המתלונן בעניין דרכי הטיפול בתלונה שלהם.
- לדוגמה:
- i. זכויות על פי חוק.
- ii. אופן הטיפול בתלונה.
- משך זמן צפוי לטיפול.
- iv. נכונות לזמן עדים.
- v. מסקנות והמלצות שיש ביכולתו להגיע אליהן בסיום התהליך.
- vi. ליידע על האפשרות להגיש תלונה במשטרה ואפילו תביעה אזרחית.
- לדוגמה:
איך יתנהל הליך בירור התלונה?
פרוטוקול בירור התלונה:
- על הממונה לברר את התלונה כדרך איסוף עדויות מהצדדים המעורבים, לרבות עדים רלוונטיים וכדרך בדיקת מידעים שונים אשר הגיעו אליו בהקשר זה.
- בהינתן רצון להיעזר במכונת פוליגרף על מנת לברר את אמינותן של העדויות, יש לציין כי:
- אין התוצאות קבילות כראיה בהליך משפטי בבית משפט, אך הן כן קבילות במסגרת הליך אזרחי תוך הסכמה מפורשת של הצדדים לכך.
- אין הצדדים מחויבים להסכים לבדיקה שכזאת. ועם זאת, לפני מענה לחיוב או סירוב – יש שימליצו להתייעץ עם עורך דין על מנת להרהר בדרכים אינטליגנטיות להגיב.
- הליך הבירור ייעשה ביעילות. מבלי דיחוי. וזאת, תוך שאיפה להגן באופן מרבי ומיטיב על כבוד ופרטיות הצדדים, לרבות העדים.
- אין מסגרת זמן מוגדרת בחוק, אך משתמע מן ההנחיה לבצע את הבירור "ללא דיחוי", לבצעו בהקדם המיידי ולאפשר השלמה מהירה לבירורו. כל זאת, תוך הקפדה מתאימה על כל נהלי הפרוטוקול.
למידע נוסף על נושא זה, ולקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות – ניתן ליצור עימנו קשר. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות למעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.
הטרדה מינית בעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)
הטרדה מינית כתאונת עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)
על פרשיית קצב והטרדה מינית בעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)
ייצוג בתיקי הטרדה מינית במקום העבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)
<strong>ביטול פוליסה חבות מעסיקים – הליך משפטי מבוסס ראיות</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)