מלאו טופס לחזרה

על פרשיית קצב והטרדה מינית בעבודה

בסוף שנת 2010, קבע סקר של משרד התמ"ת כי בין 35%- 40% מהנשים בישראל הוטרדו מינית בעבודה, וכשליש בשנה האחרונה. 64% מתוך הנשים הללו דיווחו כי המטריד היה בעמדה בכירה משלהן במקום העבודה.

היום כאשר בפעם הראשונה בתולדות ישראל נשלח נשיא לשעבר לכלא בגין הטרדה מינית של עובדות שעבדו תחתיו בתפקידיו הציבוריים השונים, חשוב לזכור שמקרה זה, מלבד עיסוקו בחומרת עבירות המין, מעלה על נס את חומרת תופעת ההטרדה המינית במקום העבודה.

החוק למניעת הטרדה מינית התשנ"ח 1998 מגדיר שורת עבירות הנחשבות הטרדה על רקע מיני: עבירות אלה כוללות סחיטה באיומים כאשר המעשה שנדרש האדם לעשות הוא מעשה בעל אופי מיני, מעשים מגונים כפי שאלו מוגדרים בחוק העונשין, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני שמופנות לאדם שאינו מעוניין בכך, השפלה והתנכלות שמופנית לאדם בשל מיניותו ונטיותיו המיניות.

כל אחת מעבירות אלה, אם בוצעו במסגרת יחסי העבודה מהווים הטרדה מינית בעבודה. כמו כן, כאשר מתקיימים יחסי מרות בין המטריד למוטרד, גם במקרים בהם אין המוטרד מראה שאינו מעוניין במעשים מדובר בהטרדה.

בפסק דינו המקיף של בית הדין הארצי מיום 26.3.08 (ע"ע 274/06 פלונית נ' אלמוני ) קבע בית הדין הארצי כי בהטרדה מינית המתבצעת במסגרת יחסי העבודה, תוך ניצול מרות, נזנחה הדרישה להראות את חוסר העניין של המוטרד באותה הטרדה. זאת, כאמור, נוכח הע? בדה שמערכות יחסים במסגרת יחסי העבודה, הכוללים יחסי מרות, יכולות להוות קרקע פוריה לניצול בעל אופי מיני של הכפוף ובמציאות קיים אכן אחוז גבוה של הטרדות מיניות במקום העבודה.

במקרים אלו, התלות הכלכלית והמקצועית של העובד בבעל המרות – המטריד, עלולה להרתיע אותו מלהראות לממונה עליו שאיננו מעוניין באותם מעשים, המהווים הטרדה מינית…"

על המעסיק בישראל של 2011 חלה חובה למנוע הטרדה מינית במקום העבודה וזאת על ידי נקיטת מספר פעולות:

  1. על כל מעסיק, ללא קשר לגודל העסק, להביא לידיעת כל עובד וכל ממונה את האיסור על הטרדה מינית והתנכלות ולהבהיר להם את חובותיהם בהתאם לחוק ולתקנות למניעת הטרדה מינית. כמו כן, עליו לדרוש מעובדיו להימנע מהטרדה מינית במסגרת יחסי העבודה ואף לנקוט בכל האמצעים הסבירים כדי למנוע הטרדה והתנכלות.
  2. על המעסיק לאפשר לעובדיו להשתתף בסדנאות למניעת הטרדה מינית במהלך שעות העבודה, כל עוד אלו פוגעות במהלך התקין של העבודה.
  3. על המעסיק להעמיד לרשות עובדיו ממונה על הטרדה מינית וכן לאפשר לעובדיו לעיין בחוק ובתקנות ואף למסור להם לפי בקשתם עותק הוראות אלו. מומלץ ככל הניתן למנות לתפקיד ממונה על הטרדה מינית במקום העבודה, אישה, ואף רצוי ככל שניתן שתהיה מתאימה מבחינת כישוריה, ניסיונה ומעמדה המקצועי, יחסי האנוש ועוד.
  4. כאשר מדובר במעסיק המעסיק 25 עובדים ומעלה מוטלת עליו חובה לפרסם בין עובדיו תקנון בו יובאו עיקרי החוק והתקנות למניעת הטרדה מינית במסגרת יחסי העבודה ואשר יפורטו בו דרכי הגשת תלונה ואופן  הטיפול בה.
שתפו:
[addtoany]

מבין ההמלצות של גוגל

לקבלת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות השאירו פרטים:
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן