מלאו טופס לחזרה

הטרדה מינית

בשנת 1998, נולד חוק למניעת הטרדה מינית, מתוך מטרה לאסור על הטרדות מיניות, על מנת להגן על כבוד, חירות ופרטיות האדם, ולקדם שוויון בין המינים. החוק ממש הגדיר במפורש אלו מעשים נחשבים כהטרדה מינית. מעשים אשר מוכרים כעבירה פלילית ועוולה אזרחית.  בכתבה זו נביא את הגדרת החוק, כמו גם נפרט על הליכים משפטיים ומשמעתיים שונים שניתן לנקוט.

מה החוק מחשיב כהטרדה מינית?

יש מקרים בהם ישנה אינטראקציה אינטימית, בוגרת ומוסכמת בין הצדדים. יש מקרים בהם לא כך הדברים. שכן, יש בהם מאפיינים של כפייה, ביזוי, חוסר היענות לבקשות הצד השני, ואלימות. אילו מקרים נחשבים להטרדה מינית?

  1. סחיטה באיומים על מנת לדרוש ביצוע מעשה בעל אופי מיני
  2. מעשים מגונים וללא הסכמה
  3. חשיפה של איברים מוצנעים
  4. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני. הצעות המופנית למי שהודיע והראה שאין לו עניין ואף דוחה אותן. ההצעות יכולות לקבל כל מיני צורות ואופנים, כמו תכנים פורנוגרפיים, קריצות, מדיה וכו'.
  5. התייחס חוזרות המתמקדות במיניות לאחר שהודגם כי אין עניין לשמוע ולהיחשף אליהן.
  6. התייחסות מבזה ומשפילה הנוגעת למיניות. לרבות נטייה מינית. כמו לדוגמה, קללות המתייחסות לנטייה מינית.

מה חשוב לדעת בעת רצון לנקוט הליכים?

בשורה התחתונה, אין צורך לקבל הטרדות מיניות וניתן לנקוט בהליכים על מנת להפסיקן למען אלו המוטרדים ולמען אחרים שאולי נמצאים במצב דומה. המחוקק העצים את זכות העובדים לנקיטת אמצעים במישורים משמעתיים, אזרחיים ופליליים.  באופן כללי, הליכים שכאלו דורשים מסירות נפש. לא תמיד זה קל, לא תמיד זה ייראה צודק, לא תמיד זה ירגיש "טוב" (להיחשף ולדבר את האמת שלך). ועם זאת, אם האמת שלך חשובה לך, ואם חשוב לך לנשוא דגל עבור אנשים אחרים במצבך, יכול להיות שזה בדיוק מה שצריך לעשות. ועל כן, זה דורש מסירות ואומץ. התייעצות עם עורך דין המתמחה בעניינים כאלה, יכולה לספק לך אח, רע ובעל ברית בדרכך הצודקת.

מה יכול לסייע לך במסגרת נקיטת הליכים בעניין הטרדה מינית?

  1. איסוף ראיות וכל פיסת מדיה שנשלחה מטעם הצד המטריד.
  2. ניהול רישום מדויק של האירועים, לרבות תיאורם, ומועדם.
  3. קבלת טיפול פסיכולוגי / רגשי מתאים לתמיכה פנימית.
  4. הקלטה של כל שיחה, הערה ותגובה מן הצד המטריד.
  5. עימות עם הצד המטריד, על מנת שיגיב, יודה – ושהאירוע יוקלט.

ובקיצור, יש להצטייד במיטב הראיות (והבריאות הנפשית), להליך שכזה. בייחוד אם המילה של הצד המוטרד, עומדת לבדה מול זו של הצד המטריד. זאת על מנת שהכרעת בית המשפט, תתבסס על יותר מאשר ההתרשמות של אמינות הצדדים. ישנה המלצה להימנע מלשבת על השמרים, ועל התלונה למשך שנים. ההמלצה היא להגיש תלונה בסמיכות הקרובה האפשרית למוקד האירוע. בייחוד אם זה מקל על איתור הראיות ותוקפן.

מה אחריות המעסיק?

סעיף 7 לחוק ההטרדות המיניות, דורש מן המעסיק לנקוט אמצעים על מנת למנוע מקרי הטרה מינית ביחסי עבודה, כמו גם לתת מענה יעיל לתלונות בנושא זה. ישנו פרוטוקול של ממש הכולל:

  1. הגדרת פרוטוקול יעיל להגשת תלונה בעניין הטרדה מינית או התנכלות, הכולל גם דרך יעילה לבירור התלונה.
  2. טיפול יעיל במקרי הטרדה מינית או התנכלות שהובאו לידיעתו. לעשות כל שביכולתו למנוע הישנותם ולהביא לתיקון הפגיעה.
  3. בהינתן העסקה של למעלה מ-25 עובדים, נדרש מעובד לקבוע תקנון בו יביא את עיקרי הוראות החוק בעניין הטרדה מינית והתנכלות ביחסי עבודה. בתקנון יפורטו דרכי הגשת תלונות הקשורות להטרדה מינית או התנכלות, והטיפול בהן. על המעסיק לפרסם תקנון זה בין עובדיו.

דוגמה מן הפסיקה…

בעניין תביעות בגין הטרדה מינית ודרישה לפיצי, יש לזכור, שהנדרש הוא להצטייד בראיות קבילות שבית הדין יכול לבחון ברמה המשפטית הקונקרטית.  במסגרת ס"ע חיפה, 11381-10-09 התובעת לא הצליחה להוכיח את צדקת טיעוניה ולקבל את הסעד. הטענה הייתה כי התפטרה בעקבות הטרדה מינית מצד מנהל ישיר. התובעת דרשה פיצוי בגין אותה הטרדה. בית הדין בחיפה דחה את התביעה וקבע כי לא הוטרדה מינית ועל כן אין זכאות לפיצוי. בית הדין פירט כי גם אם מדובר בהתנהגויות שיש בן בוטות או חספוס, ואין נעימות, אין כדי להדיר אותן כהטרדה מינית כפי שמוגדר המונח בחוק. ניחא, צוין שמדובר בהתנהגויות שיכולות להיחשב כגסות רוח ולא מתאימות לא הזדמנות, במיוחד בהקשר מקצועי ויחסי מרות ועם זאת לא מהווים הטרדה מינית כסעיף 3 לחוק ההטרדות המיניות.

למידע נוסף בנושא נקיטת הליכים משפטיים וקבלת פיצויי בגין הטרדה מינית, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. למעשה, ניתן לקבל גם ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות. למשרדנו רקורד מוכח של הצלחות בתחומים משפטיים שונים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים ואף זכה לייעץ ולייצג לקוחות למעל שני עשורים.

הטרדה מינית(פתח בטאב חדש בדפדפן)

הטרדה מינית בעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

הפרת חוזה עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

על פרשיית קצב והטרדה מינית בעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>הטרדה מינית כתאונת עבודה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ייצוג בתיקי הטרדה מינית במקום העבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן