מלאו טופס לחזרה

תקופת החסימה וניהול סיכונים בהיי טק

אנחנו יודעים. אופציות, הן כבר לא נחלתן הבלעדית של משקיעים, או אפילו מייסדים או בעלי תפקידים בכירים כאלה ואחרים. כיום, כל אחד יכול לקבל אופציות בהסכם ההעסקה שלו. מושגים כמו "מודל אופציות 4 השנים", נהיים שכיחים, ומושגים אחרים כמו "תקופת חסימה", מקבלים רלוונטיות כשרוצים להבין מה הם הסיכונים הנובעים בבחירת תגמול כלכלי כזה או אחר.

פוטנציאל אפשרי למימוש אופציות?

נניח שהיינו אומרים לך כי כדי לקבל אופציות, יהיה עלייך לוותר על 25 אחוזים מהשכר שהיה ביכולתך לקבל עבור תפקיד דומה במקום אחר. ובכן, היה עלייך לעשות חישוב קל על מנת לבדוק אם מדובר בתגמול כלכלי שווה. אנחנו קוראים לזה, ניהול סיכונים. אופציה, היא אפשרות לממש סחר עתידי בתנאים ואף במועדים אשר נקבעו מראש. מה זה בעצם אומר?

אופציה, בפני עצמה – היא פוטנציאל. כאשר אינה ממומשת, אין לה ערך כלכלי. כאשר היא ממומשת, יש לה ערך כלכלי. אך, אנחנו לא יודעים מה הוא יהיה מראשית הדרך. "ניהול סיכונים", כבר אמרנו? מעבר לזה, אנחנו לא יודעים אם יתאפשר בכלל לממש אותה. כן, ניהול סיכונים. אופציה, אם כן, היא האפשרות לרכוש מניה. מניה היא יחידת בעלות בחברה. ניתן לעשות איתה כמה דברים, בין היתר, למכור אותה בשווקים הפיננסיים, ולקבל בתמורה סכום כסף. על כן, עומדות לפנינו כמה שאלות, בבואנו לדבר על ניהול סיכונים:

  1. האם האופציה אכן תמומש?
  2. האם תחת תנאי המימוש, יהיה שווה לממש אותה?
  3. ואם האופציה אכן תמומש, ויהיה שווה לממש אותה – מה יהיה ערכה?

ערך כלכלי של מימוש אופציות – פר מקרה

נניח כי שמוליק קיבל אופציות בבואו לעבוד בחברת הייטק. כעת, יש לו זכות לרכוש מניות, בהתאמה לכמות האופציות שקיבל ובמחיר מימוש אשר נקבע מראש. נניח כי שמוליק קיבל אופציה עם מחיר מימוש של 100 ₪. נניח כי הוא קיבל 100 אופציות. כדי לממש את כולן, עליו לשלם 10,000 ₪. בכך, יחזיק ב-100 אופציות, יחידות בעלות של החברה. האם מדובר בתגמול כלכלי שווה עבור שמוליק? ניתן לשאול את השאלות מהסעיף הקודם. נניח שהגענו לשאלה מספר 3, ורצינו לדעת אם שווה לממש את האופציה. הבה נריץ תרחיש דמיוני נוסף.

אם ניתן לממש את האופציה בעלות של 10 ₪, כדי שיהיה רווח בעסקה, על מניה, בזמן המימוש – להיסחר בשווקים הפיננסיים במחיר גבוה מכך. כלומר, 10.1 ₪ ומעלה. אם שמוליק משקיע 10,000 ₪ על מנת לממש את האופציות, המטרה היא ששמוליק יחזיק במניות שערכן גבוה בכמה שיותר מהסכום ההתחלתי 10,000 ₪. אם ערכן שווה כעת 20,000 ₪, הרי ששמוליק מחזיק ברווח "על הנייר" בשיעור 100%.

האם היה שווה לשמוליק לוותר על 25% מהשכר עבור 10,000 ₪ – זה מאוד תלוי בנסיבות. אך במקרים אחרים, יכול להיות כי הרווחים יוערכו במאות אלפי שקלים אם לא מיליונים. ובמקרה הזה, יכול להיות מאוד שכן. אך זה תלוי, באם פוטנציאל העסקה אכן יאמיר לכדי כך.

תקופת החסימה וניהול סיכונים

בתחילת הדרך של חברה, יכול להיות כי פוטנציאל העלייה של מחיר המניה שלה יכול להיות ממש משמעותי. אם כי, אם היא בתחילתה, ומדברים על ניהול סיכונים – הרי שאין ערובה שהיא תגיע לנקודת ההשקה הפומבית של מניותיה. ועוד בערך משתלם כלכלית. במקרים מסוימים של הנפקה, אפשר שתתיכן תקופת חסימה אשר יכולה להימשך מספר חודשים במסגרתן לא יהיה ניתן לסחור במניות (אשר מומשו מן האופציות).

כלומר, יש להוסיף שיקול נוסף, באם ישנה תקופת חסימה. שכן, אם אנחנו מנפיקים מניות של חברה, ויש הרבה הייפ בתחילה; והמניות צפויות להימכר במחירים ממש גבוהים – יכול להיות שיש כאן פוטנציאל כלכלי לנצל. אם יש תקופת חסימה, יכול להיות שזה לא יתאפשר לאורך תקופה זו. מעבר לכך, תקופת החסימה יכולה להוביל למשתנים נוספים לגבי שיקולי עלות תועלת בעניין מימוש המניות. שכן, ככל שמתעכבים עם מימוש האופציה, כך נכנסים למסגרות זמן בהם טרם ידוע מה יקרה לערך המניה.

למידע נוסף על נושא זה, ולייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, ניתן לפנות למשרדנו. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל ל-20 שנים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

החמרה במצב רפואי(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>הסכם אופציות – כל מה שחשוב לדעת</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

הצעת מחיר – דיני עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>לממש את האופציות? מה חשוב לדעת אם פוטרתם מחברת הייטק</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>המדריך המלא לאופציות בחברת סטארט אפ</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן