מלאו טופס לחזרה

פסק דין ס"ע 48596-02-12 פיצוי חריג בשל הטרדה מינית

בפסק הדין המדובר, פסק דין ס"ע 48596-02-12, עלתה לדיון מערכת היחסים בין עובדים בחברת אוטובוסים. בתקופת תעסוקתם, החלו לנהל מערכת יחסים רומנטית. האישה טענה, כי לא הייתה זו מערכת יחסים רומנטית, אלא מערכת יחסים מינית. מערכת יחסים במסגרתה הופעלו עליה יחסי מרות, בצורה כזו או אחרת, תוך ניצול של הרצון שלה "להסתדר". הגבר טען כי היה מדובר במערכת יחסים רומנטית ואינטימית. בית המשפט לא התרשם ממהימנותה של הגרסה שמסר ופסק כי הגרסה של האישה אמינה יותר. ועל פי כן, נפסק פיצוי חריג של כמיליון ₪.

הטרדה מינית כתאונת עבודה
לייצוג משפטי מקצועי בתחום ההטרדה מינית לחץ

מה סיפור התביעה?

נתחיל קצת עם סיפור רקע. העובדת בילתה כשנתיים וחצי במקום העבודה שחלקה עם הנתבע. מדובר בעובד בכיר (יחסית אליה) במקום העבודה. מדובר בעובד המבוגר מן האישה בכמה וכמה שנים. קצת לאחר החלה לעובד במקום העבודה, קיבלה הזמנה מהנתבע לבקר בביתו. זאת, בזמן שאשת הנתבע לא הייתה בביתם. לפי הטענה, דרש העובד קיום יחסי מין. העובדת העידה בבית הדין, כי היא קיבלה דרישות להתייצב לפי דרישה, תוך שהעובד מנצל את החולשה והתלות שלה. למשך תקופה של שנתיים.

לטענות העובדת, התרחש ניצול תפקיד ומרות כלפיה. תוך טענה שהייתה לעובד השפעה על מהלך העבודה ועל גובה השכר שלה. פסיכולוג שהיה אמון על טיפול בעובדת, התייצב והעיד בבית הדין כי לדעתו, מצבה הנפשי ופגיעותה המינית, תוך שהוא מבסס זאת על אירועים קודמים שחוותה בעברה, אפשרו לתובע לעשות כשעשה בעוד העובדת נענתה לדרישותיו מסיבות אלו. כשנתיים לאחר תחילת הקשר, בני משפחת העובדת גילו על הקשר ביניהם. עלתה דרישה שתפסיק את הקשר עם העובד. ואכן, הפסיקה העובדת את הקשר ביניהם. העובד החליט להמשיך ליצור איתה קשר. עקב אחריה. בשלב מסוים הורשע בעניין זה, במסגרת הליך פלילי. במהלך ההליך המשפטי הנדון בפסק דין זה, הנתבע טען שמדובר ביחסי אוהבים, יחסים בהסכמה. "רומן בין שני בוגרים".

כיצד הגיב בית הדין?

הנתבע ביקש להביא בחשבון את שיתוף הפעולה של העובדת במערכת היחסים שלהם. במילים אחרות, להטיל את האחריות על העובדת, עבור הנזקים שנגרמו לה – בשיעור של 50 אחוזים. בית הדין דחה בקשה זו. הטענה הייתה כי העובדת שימש לכלי סיפוק מיני עבור העובד, וגם כאשר ביקשה לנתק את הקשר המשיך לנסות ליצור אותו עימה. בין היתר, בצורה של הטרדות, ושליחת מסרים בעלי אופי מיני.

בית הדין פסק כי אין לייחס הסכמה מרצון לפעולת העובדת, בעניין היחסים המיניים ביניהם. זאת תוך שיערוך המצב הנפשי שלה, והתלות הנטענת ביחסי המרות ביניהם. בית הדין טען כי אכן הוכח שהנתבע ידע על הפגיעה שעברה העובדת בילדותה. עוד, טען בית הדין, כי סבר האיש שהאישה נמצאת במצוקה נפשית ועדיין לא חדל ממעשיו.

בית הדין בחן את העדויות והראיות, ופסק שלדעתו אכן התבצעה הטרדה מינית מצד העובד, תוך הפרה של חוק הטרדה מינית, עוד בתחילת הקשר ביניהם, במהלך הקשר ביניהם ובתקופה בסוך לסיום הקשר כאשר התבקש העובד להפסיקו. ואילו, בחר להמשיך ליצור איתה קשר ולהציע הצעות, להן, כפי המדווח, אופי מיני.

על בסיס מה נפסקו הפיצויים?

בית הדין מינה מומחה אשר טען כי מדובר בהפרעה נפשית פוסט טראומתית, מן הסוג שהוא מייחס לאנשים שחוו, במקרים מסוימים, תקיפה והטרדה מינית. תוך שהוא מאבחן גם אלמנטים של חרדה ודיכאון. חוות הדעת ציינה כי המומחה מזהה פגיעה בדימוי עצמי, בביטחון וביכולות. מצב של פחד, מיעוט לצאת מהבית, הפרעות שינה, ואתגר ביצירת קשרים בינאישיים. צוין גם כי השתייכות העובדת לחברה הדתית מעלה הקשר נוסף לשקול בו את תחושת הפגיעה, הבושה וההשפלה עליה דיווחה לאחר האירועים. בחוות הדעת הומלץ להכיר בשיעור של נכות נפשית בסך של 30 אחוזים. כאשר עשרה אחוזים מתוכם מיוחסים למה לחוויות שייחס לגיל ילדות. כשלצד זאת, נקבעה נכות תפקודית בשיעור עשרים אחוזים.

על בסיס פסיקות שיעורי נכות נפשית ותפקודית אלו, נפסקו 200 אלף ₪. תוך התייחסות לנסיבות המקרה, חומרת המעשים, הדימוי העצמי הנמוך וחוסר היציבות התעסוקתית כמו גם הפסד השתכרות בעבר ובעתיד.  בית הדין החליט להתייחס לעניין הפסד ההשתכרות ולפסוק פיצוי נוסף בסך 258 אלף ₪. ועבור הפסד השתכרות עתידית החליט לפסוק 280 אלף ₪. ועבור שני סכומים אלו נפסק 80 ₪ עבור "הפסד פנסיה". פיצויים נוספים נפסקו עבור עזרה ותמיכה נפשית, בסך 20 אלף ₪. ו-24 אלף ₪ נוספים עבור טיפולים רפואיים נפשיים אותם כבר קיבלה בעבר כנגד הצגת חשבוניות.

בשורה התחתונה, נפסקו לטובתה פיצויים בסך 1.08 מיליון ₪. מתוכם ינוכו תשלומים שהמוסד לביטוח לאומי כבר העניק (כ-470 אלף ₪). הנתבע התבקש לשאת בהוצאות המשפט של העובדת, כ-40 אלף ₪.

למידע נוסף על נושא זה, ניתן ליצור קשר עם משרדנו ואפילו לקבל ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

אפליה על סמך גיל – פסק דין(פתח בטאב חדש בדפדפן)

זכויות עובדים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

מעמדן של עובדות בישראל בשנת 2011(פתח בטאב חדש בדפדפן)

מחלות נפש כתוצאה מתאונת עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>מחלות נפש – כתוצאה מתאונת עבודה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

יום האישה – מה נשתנה?(פתח בטאב חדש בדפדפן)

על פרשיית קצב והטרדה מינית בעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

הטרדה מינית כתאונת עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ייצוג בתיקי הטרדה מינית במקום העבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן