מלאו טופס לחזרה

מחזיר השנים האבודות למפרע

בכתבה שלפנינו נביא את פסק הדין (בר"ע 1494/04), במסגרתו נידון מותו של מר אלחמיד בתאונת עבודה. בני המשפחה הגישו תביעת נזיקין מול המעסיק, בעל האתר בו התרחשה התאונה; כמו גם כנגד חברת הביטוח אריה ונגה, המבטחת במקרה זה. השופט מצא לנכון לפסוק פיצויים של 100,000 ₪ למשפחת המנוח כאשר המשך הדיון עסק בשאלה, מי מבין המבטחות (אריה או נגה) תהא נא אחראית על התשלום. בכתבה זו, נדבר על תקדימים שהביאו אור חדש לסוגיה זאת.

מה התקדים החדש?

אם בשעת המשפט, שיעור הפיצויים התבסס על הלכת גבריאל, עשרים יום לאחר מכן – הגיחה פרשת אטינגר. מדובר בתקדים, שלדעת אנשים מסוימים, שינה את הלכת גבריאל. השינוי המשמעותי הוא העלאת סכום הפיצויים כמו במקרים שעלו בפסק הדין שהצגנו בפסקת הפתיחה. מדובר על פיצויים אשר משקפים את יכולת ההשתכרות, או בכינוייה – "שנים אבודות". שנים שהמנוח לא עבד בהן, בעקבות כך שהוא כבר לא בחיים בנסיבות שהיו.

מה משמעותו של התקדים החדש?

במקרה שלהלן, נדמה היה שמשפחת המנוח יכלה לקבל יותר לאור התקדים החדש. המתנה קצרה הייתה יכולה להניב לה את האפשרות לנהל את המשפט בתנאים, או סביבה משפטית מעודכנת. ולפיכך, לקבל, אולי, שיעור פיצויים מעל לנפסק קודם לכן. בני המשפחה החליטו לפנות לשופט גנון, על מנת לתבוע בהתאם פיצויים, עבור מה שכונה "השנים האבודות". השופט אכן הסכים.

חברות הביטוח, מצידן ערערו לבית המשפט המחוזי בחיפה. ואילו, גם השופטת ברכה בר זיו החליטה לאפשר לבני המשפחה לחזור בהם מן ההסכמה שנתנו. חברות הביטוח פנו בשנית, והפעם לעזרת בית המשפט העליון.

במה עסק בית המשפט העליון לאור בקשתה של המשפחה וזו של חברת הביטוח?

נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרן ברק – אמר כי ישנן 2 שאלות חשובות אשר התעוררו כאן.

  1. האם תקדים אטינגר תקף רק על מקרים אשר בוצעו מיום התקדים ואילך – וזאת בלבד.
  2. האם לתקדים אטינגר תחולה מפרע, גם עבור מקרים אשר התרחשו טרם ניתן התקדים.

שכן, אם לפרשה תחולה למפרע, הרי ישנה שאלה נוספת:

  • האם לאפשר למשפחת אלחמיד לחזור בה מן ההסכמה שנתנה?

מהי הגישה השיפוטית למקרה זה?

שכן, יש לזכור, שלפי התיאוריה הדקלרטיבית – השופט איננו המחוקק, אינו יוצר הדין – רק הפוסק, המצהיר על פי דין. גם אם סוטה מפסק דין שהתקבל קודם, אין הוא בכך יוצר דין חדש – על פי התפישה. אלא רק טוען כי פסק הדין הקודם, הייתה בו טעות ועל פי כן מעולם לא היה דין. באם פסק הדין המבוטל נחשב כלא היה דין, הרי שפסק הדין המבטל אכן פועל במישור הזמן למפרע.  ואכן, שופט בית המשפט העליון, במאה ה-19, בארצות הברית ביטא כך ואמר: החלטות שיפוטיות פועלות הן למפרע קרוב לאלף שנים.

לאיזו מסקנה הגיע השופט?

מה הקשר בין התיאוריה הדקלרטיבית למקרה זה? ובכן, אם לתקדים חדש ישנו השפעה מנקודה זו בזמן ואילך, אין הוא חל על בעל הדין אשר פעל לשם שינוי ההלכה הקודמת. ולפיכך, אפשר שתופחת המוטיבציה של מתדיינים לבקש את שינוי ההלכה – לאור כך שלא הם יהיו אשר ייהנו מפירות השינוי, לפי תפישתו של השופט. ועל פי כן, יהיה פחת תמריץ להשפיע על ההתפתחות ההלכתית. ועם זאת, השופט ברק לא צידד בתאוריה הזאת. שכן, לפי האמור, לדעתו אין היא מסוגלת להסביר את מלוא הפעילות השיפוטית. שכן, לדעת השופט ברק, פסק הדין הקודם, לעתים, אינו מוטעה מיסודו ואפשר בהחלט שהיה מתאים לשעתו. ואילו, אפשר שיש עת לשנותו. ובמקרה זה, אין סיבה שלא לתת להלכה חדשה לחול רק מעת זו ואילך. כמו שחוק חדש יכול להוות יצירה חדשה, כך גם הלכה שיפוטית חדשה הנובעת מן אדמת המשפט יכולה להוות יצירה חדשה.

אין זה אומר שברק הציע לבטל את התיאוריה לחלוטין – אלא לצאת מנקודת מוצא עקרונית כי הלכה שיפוטית חדשה אכן יכולה לחול גם למפרע וגם מכאן ואילך. זאת כאשר, לקלוט את הגישה לפיה לבית המשפט העליון האפשרות להכריז כי תקדים מסוים יהיה תקף רק עבור נקודה קיימת בזמן ואילך.

הכרעת השופט ברק לעניין תחולת התקדים?

מעבר לכך, התקבלו שיקולים חדשים עבור מקרים בהם ניתן להחליט שתקדים מסוים יתפוס מעתה והלאה בלבד, או גם אחורנית. ספציפית בתיק הנידון, הנשיא החליט לקבוע כי אין טעם של ממש שלא להעניק להלכת השנים האבודות תוקף למפרע. השפעתה של פרשת אטינגר היא על שיעור הפיצויים, וגם זה – לדעת השופט, לא מהווה השפעה ניכרת.

למידע נוסף בנושא זה, ניתן ליצור קשר עם משרדנו – אשר מייעץ ומייצג לקוחות למעל לשני עשורים. משרדנו זכה לדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים. ניתן לפנות כעת על מנת לקבל ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות.

כדאי לקרוא את המדריך שלנו בנושא קישור פנימי למטרת SEO. (פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>מענק פרישה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ייצוג בפרישה מהעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

התיישנות זכויות בדיני עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שופטי בית הדין לעבודה. שמות השופטים והרשמים לפי בית דין והרקע הכללי שלהם(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן