מלאו טופס לחזרה

זכויותיהם של בעלי אופציות המוחזקות על ידי נאמן

מה הם זכויותיהם של בעלי אופציות המוחזקות בידי נאמן? האם יש להם זכות בקבלת דיבידנדים? במכירת המניות? בהצבעה באסיפות חברה? כל זאת ועוד, בכתבה הבאה.

מה הן הזכויות של בעלי אופציות המוחזקות על ידי נאמן?

במסגרת פסק הדין, ת"א 19042-03-18, אשר ניתן ביום 16.12.2019, נידונו זכויותיהם של בעלי אופציות המוחזקות על ידי נאמן. זאת בהתאמה לסעיף 102 לפקודת מס הכנסה. מה הלך שם?

  1. הנתבעת, להלן, החברה, הקצתה אופציות עבור אחד מעובדיה. האופציות יועדו לרכישת מניות, על פי תכנית הקצאה אשר אושרה בידי פקיד שומה.
  2. על פי הנחיות החוק, האופציות הוחזקו בידי נאמן. במקרה זה, חברת נאמנות. הנאמן החזיק באופציות, גם לאחר המרתן למניות.
  3. אף על פי כל המוצהר להלן, התובע ביקש מבית המשפט להצהיר, כי היננו בעל המניות בחברה. ועל כן, עומדות לזכותו כל הזכויות המוענקות לבעל מניות, בהתאם. זאת, לרבות, הזכות להשתתף ולהצביע באספות של בעלי מניות בחברה. כמו גם, הזכות לקבל מידע הקשור לחברה. יש לציין, כי התובע לא הועסק בידי החברה, במועד הבקשה.
  4. החברה טענה מצידה, כי המניות הוחזקו על ידי נאמן ורשומות על שם הנאמן. על פי כן, הזכויות הנובעות מהחזקת המניות, הן בידי הנאמן.

כיצד בית המשפט פסק?

נעבור לפסיקה. בית המשפט מצידו, הציג כי הדין נמצא עם החברה. שכן, כל עוד מניות החברה מוחזקות בידי נאמן, אין לתובע זכויות כבעל מניות. עוד, ציין בעל החברה, שחברות סטארט אפ רבות פיתחו נוהג, על פי מוענקות זכויות במניות לעובדי החברה, כהשלמת שכר עבודה. כאשר אחת מתכליות הקצאת המניות, היא תגמול העובד, בהינתן מצב בו לחברה יש די אמצעים לתשלום השכר. הקצאות אופציות או מניות, נחשבת להטבה. ועל פי כן, באם יממש את האפשרות עבורן, אפשר שזה יערב חבות מס בגין אותה הקצאה. תשלום המס במועד מתן ההטבה, יכול לפגוש בתכלית להענקת ההטבה,  ועל פי כן המחוקק הגדיר בסעיף 102 בפקודה, פריט עזר. המחוקק קבע, כי הקצאה אשר בוצעה באמצאות נאמן, מאפשרת לדחות את תשלום המס למועד המימוש וקבלת המניות לידי העובד .

במילים אחרות, העמדה של בית המשפט, הייתה כי מינוי נאמן והקצאת המניות על ידי נאמן, נועדה על מנת להבטיח שהזכויות במניות לא יעברו לידי העובד טרם תשלום המס.  מכך נובע, כי חובת הנאמנות של הנאמן, היא אל מול רשויות המס. מעבר, כמובן, לחובת הנאמנות לחברה, והחובה לפעול על פי תנאי הנאמנות כמופיעים בהסכם הנאמנות. במילים אחרות, על הנאמן לוודא כי מימוש הזכויות במניות לא יביא לכדי פגיעה בחברה. על הנאמן לבצע כדין את כל הדיווחים המתבקשים (על פי דין), בעת מימוש המניות ותשלום המס במימוש. זאת מבלי להטיל חובות על החברה, וכן הלאה. לנאמן כמובן, חובת נאמנות כלפי העובד. שכן, עליו להחזיק את המניות עבור העובד, על מנת שיוכל העובד לממש את זכויותיו, ולקבל אותן לידיו – בו בזמן ובהינתן הרצון. זאת בכפוף, לתשלומי מס. במילים אחרות, הנאמן אחראי על שמירת המניות, לרבות הזכויות הנלוות – בעבור העובד.

לייצוג משפטי מקצועי – לחץ

מה הקשר בין מימוש הזכויות (לרבות חבות המס), לבין הזכות להחזקת המניות?

כאמור, החובה הראשונה של הנאמן היא מול רשויות המס. על פי כן, על הנאמן לוודא, כי טרם העברת הזכויות במניות לעובד, ישלם העובד מס כדין. שכן, אין אפשרות שיהיו נא (מבחינת עמדת בית המשפט באותו פסק דין), זכויות במניות המוחזקות על ידי הנאמן, מבלי שיהיו לו זכויות מימושן וזכויות מס הקשורות בהן. במילים אחרות, אם העובד לא מימש את זכויותיו כדרך העברת מניות על שמו ו/או מכירה לצד שלישי, תוך ששילם מס – הרי שאין הוא מחזיק בזכויות עבור אותן מניות המוחזקות אצל הנאמן.  הזכויות של העובד, הן כלפי הנאמן. לנאמן זכויות הנובעות מהחזקת המניות. כמו, הזכות להשתתף ולהצביע באספות בעלי המניות, כמו גם הזכות לקבל מידע הקשור לחברה.

תוך כדי שהנאמן מחזיק את המניות, הנאמן יכול להעניק ייפוי כוח לעובד, ולהצביע מכוח המניות שהוקצו לו. אם כי, תכנית הקצאה בהחלט יכולה לקבוע אחרת. מדובר בפרקטיקה מקובלת. פרקטיקה אחרת, היא העברת הדיבידנדים, בידי הנאמן לעובד, העברת ניכוי המס החל בהקשרם. מדובר אפוא בדיבידנדים אשר חולקו כחלק מהזכויות הנובעות מן החזקת המניות. על כן, מדובר בשתי פרקטיקות מעוגנות בדין, שניתן להשיג דרכן את הזכויות שהעובד, התובע בתיק, כביכול חיפש. במילים אחרות, ניתן להשיג את מה שהעובד רצה בדרכים משפטיות אחרות.

למידע נוסף על זכויותיהם של בעלי אופציות המוחזקות על ידי נאמן, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. למעשה, ניתן לקבל גם ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, גם בנושא זה. למשרדנו רקורד מוכח של הצלחות בתחומים משפטיים שונים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים ואף זכה לייעץ ולייצג לקוחות למעל שני עשורים.

זכויות עובדים בפירוק ובפשיטת רגל(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חוק שכר מינימום התשמ"ז 1987(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>הסכם אופציות – כל מה שחשוב לדעת</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>לממש את האופציות? מה חשוב לדעת אם פוטרתם מחברת הייטק</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

העסקת בעלי מוגבלויות(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן