מלאו טופס לחזרה

הפרשות פנסיה לעובדים זרים

לעובדים זרים, זכויות סוציאליות כעובדים ישראלים. ביניהן, הפרשות לביטוח פנסיוני. וזאת, בהתאמה לצו ההרחבה הכללי עבור ביטוח פנסיה. או לחילופין, בהתאמה לצווי הרחבה, כמו גם הסכמים קיבוציים מן הסוג הספציפי, שאולי חלים במקרה כזה או אחר. באם אין אפשרות להפריש לקרן פנסיה, ישנה הלכה רלוונטית אחרת – לפיה, המעסיק ישלם לעובד פיצוי בגובה ההפרשות אשר היה מפריש, אילו כן הייתה אפשרות. הלכה זו נקראת "הביצוע בקירוב".

כספי פיקדון

ישנם ענפים ומקומות עבודה (מפורטים) אשר, במסגרתם, המעסיק יפקיד את סכום מרכיב הפיצויים, כמו גם, רכיב תגמולי המעסיק, בתוככי חשבון פיקדון. חשבון, אשר ינוהל בידי רשות האוכלוסין וההגירה. באם מדובר על מבקש מקלט – על מעסיק להפקיד עבורו פיקדון חודשי, בשיער 16 אחוזים משכר העובד. זאת, במקום לבצע את ההפרשות לביטוח הפנסיוני.

זכאות לביטוח פנסיוני

כאמור, לכל עובד זר, זכאות לביטוח פנסיוני במקום עבודתו, וזאת לאחר צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף. צו הרחבה זה, נכנס לתוקפו בשנת 2008. על כן, על מקום עבודה, אשר מעסיק עובדים זרים – לבצע הפרשות עבור ביטוח פנסיוני, בהתאמה לצו הרחבה כללי לביטוח פנסיוני. או, כאמור, בהתאמה להסכמים קיבוציים ספציפיים, שאולי חלים. שיעור ההפרשה של עובדים זרים, אגב, יכול להיות זהה לשיעור ההפרשה של עובדים ישראלים.

באם מדובר בעובדים זרים אשר עוסקים בטכנולוגיה ייחודית, מלונאות, בנייה, סיעוד, תעשייה כמו גם מוסדות סיעוד – הרי, שהמעסיקים יפקידו את סכום מרכיב הפיצויים, כמו גם רכיב תגמולי מעסיק. וזאת, בהתאמה לצו הרחבה או הסכמים קיבוציים רלוונטיים, בעניין הפרשה לביטוח פנסיוני עבור עובד במשרה מלאה. חשבון זה, ינוהל בידי רשות האוכלוסין וההגירה. לעובד, אפשרות לקבל את הסכום הקיים בחשבון, עם יציאתו מהארץ.

אז מה הן בעצם הפרשות פנסיה לעובדים זרים?

שאלה מצוינת. על פי תכני צו הרחבה כללי לביטוח פנסיוני…

  1. שיער ההפרשות הינו 18.5 אחוזים מהשכר ברוטו.
  2. כאשר 6 אחוזים מגיעים מהפרשת העובד.
  3. ויתר האחוזים, מגיעים מהמעסיק.
  4. כאשר 6.5 אחוזים מההפרשות אותן הפריש המעסיק, מגיעות לרכיב תגמולים.
  5. ו-6 אחוזים אחרים יופרשו לרכיב פיצויים.

הלכת ביצוע בקירוב

בנוגע להלכת: "ביצוע בקירוב". במסגרתה, המעסיק ישלם לעובד פיצוי בגובה ההפרשות, אשר היה נכון להעביר לביטוח פנסיוני במהלך תקופת העבודה, ועל פי כן יהוו 12.5% משכר העובד (עבור מקרים בהם אין אפשרות להפקיד את הכספים בקרן פנסיה):

  • ניתן להפריש את חלק הסכום לביטוח פנסיוני פיצויי פיטורים מדי חודש
  • לעבר חשבון, אשר המעסיק מחזיק בו
    • נניח, חשבון בנק למטרה זו
  • ופשוט, לשחרר את הכספים הללו לעובד עם סיום יחסי העבודה
  • יש לזכור, שבמקרה זה:
    • אין המעסיק מתבקש להפריש את חלק העובד או לנכות את חלק העובד מהשכר

כאשר המטרה בהתארגנות זאת, היא לחלק את ההוצאה לחלקים קטנים יותר, עם סיום יחסי העובדה.

לגבי תחום הסיעוד: הרי, שעובד זר אשר מועסק כדרך חברת סיעוד, זכאי  לשלל תנאי עבודה, לרבות פנסיה. הן מחברת הסיעוד, והן מהמטופל. כאשר לכל אחד מהצדדים החלק היחסי שלו. מה שיכול להשפיע על זה, הוא שיעורי הגמלה שזכאי להם המטופל, שכן זה ישפיע על חלקה של חברת הסיעוד.  כאשר, היקף המשרה, אשר משויך עבור המטופל – הוא, ספציפית, יתרן השעות המתבקשות על מנת להשלים את היקף משרדת העובד – לכדי משרה מלאה.

שחרור הכספים עם תום יחסי העבודה

עם סיום יחסי עבודה, זכאי העובד לשחרור הכספים, שעל המעסיק היה להפקיד לשם ביטוח פנסיוני – בהתאמה לצו ההרחבה. לעובד, זכאות לקבל את רכיב התגמולים, כמו גם רכיב הפיצויים, שעל המעסיק להפקיד בעניינו. וזה לא משנה אם העובד התפטר או פוטר. באם פוטר, או התפטר, והמעסיק לא הפריש את השיעור המתאים – על המעסיק להשלים את יתרת כספי הפיצויים בהתאם.

לסיכומו של דבר,

בקיצור, יש עניין להפקיד פיקדון חודשי עבור עובדים זרים המועסקים בידי מקומות עבודה. גובה הפיקון, יורכב מסכום רכיב תגמולי המעסיק כמו גם מרכיב פיצויים. החל משנת 2019, גם מעסיקי עובדים זרים בענף המלונאות, מתבקשים להפקיד עבורם (אלא אם כן מדובר בעובד יומי) פיקדון חודשי. אשר מורכב מסכם מרכיב הפיצויים, כמו גם מרכיב תגמולי.

למידע נוסף על נושא זה, ולייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, ניתן לפנות למשרדנו. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל ל-20 שנים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

פנסיה לעובד(פתח בטאב חדש בדפדפן)

אי הפקדה לפנסיה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תביעות בגין זכויות סוציאליות(פתח בטאב חדש בדפדפן)

צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק(פתח בטאב חדש בדפדפן)

העסקת עובדים זרים ללא חוזה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ייצוג עובדים זרים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן