מלאו טופס לחזרה

תביעות בגין זכויות סוציאליות

זכויות סוציאליות מהוות חלק בלתי נפרד מהתמורה בגין עבודה. מטרת הזכויות הסוציאליות, בין היתר, היא כיסוי צרכיו של העובד. על כן, שמן, זכויות סוציאליות (חברתיות). בין הזכויות הסוציאליות שניתן למנות, הינן ימי חופשה, הפרשה לפנסיה, פיצויי פיטורין וימי מחלה. בכתבה זו נדון בתביעה העוסקת בזכויות סוציאליות.

מה לגבי הפרשות לפנסיה?
כפי שרבים מאיתנו יודעים, צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף דרש מכלל המעסיקים לערוך ביטוח פנסיוני לכל עובד. הדבר היה רלוונטי ספציפית לעובדים שטרם החזיקו בהסדר פנסיוני מטיב קודם, מכוח הסכם אישי או קיבוצי. על כן, תאורטית, לכל העובדים השכירים במשק אמור להיות ביטוח פנסיוני. הן מטעם כוח צו הרחבה, הן מטעם כוח הסכם עבודה אישי, או אפילו מטעם הסכם קיבוצי. הזכות לביטוח פנסיוני, היא חלק מהזכויות הסוציאליות של עובד. מעסיק נדרש להפריש תשלומים לקרן הפנסיה, שני סוגים של הפרשות:

  1. הפרשות מעסיק: תשלומים מטעם המעסיק
  2. הפרשות עובד: תשלומים מטעם העובד, המנוכים משכרו
    לא ניתן לבטל את הזכות לביטוח פנסיוני מכוח הסכמי עבודה אישיים, שכן מדובר בזכות שלא ניתן להציבה כתנאי, גם אם העובד וויתר עליה. אין לוויתור שכזה שום תוקף. אין אפשרות לעכב את ביצוע ההפרשות, על פי חוק. וויתור על הפרשות, ו/או עיכובן, מהווה עילה לתביעה בגין זכויות סוציאליות. עובד יכול לבדוק דוחות רבעוניים מטעם קרן הפנסיה, אותם היא שולחת לעובדים מבוטחים מדי שלושה חודשים. בדוחות אלו, ניתן לראות את פירוט התשלומים שהיו צריכים להתבצע, לרבות מועד תשלומם בפועל.

מה הן (חלק מ) הסנקציות?


בהינתן הפרת החובה להעביר הפרשות לקרן פנסיה, הן מטעם הפרשות מעסיק והן מטעם הפרשות עובד (לדוגמה, באם יש ניכוי מתלוש השכר אך התשלום לא מועבר בפועל לקרן), הסנקציה הראשונית היא תשלומי ריבית. ישנה חובה להסדיר את העניין עד מועד מסוים, ולאחריו רואים זאת כהלנת שכר. ובכך, העובד מחזיק גם בזכות לסעד פיצויי הלנת שכר. למעשה, ניכוי הפרשות עובד מתלוש השכר ואי העברה לקרן הפנסיה מהווה גם עבירה פלילית. העובד רשאי לתבוע, ולקבל צו אכיפה הדורש את ביצוע ההפרשות, או לחילופין, לקבל פיצויים הולמים בהתאם למאורע.

מה לגבי אי תשלום פיצויים?


תביעות בגין זכויות סוציאליות, יכולות להתבסס גם על עילה של אי תשלום פיצויים. לדוגמה, אם ישנה בקשה לשלם פיצויי פיטורין, אך טרם שולמו תוך 15 ימים מהדד ליין לביצוע התשלום, הרי שיש עילה לפיצויי הלנת פיצויי פיטורין.
במילים אחרות, עובד בעל וותק של שנה אחת ברציפות, טרם מועד פיטוריו, זכאי לפיצוי, על פי חוק פיצויי פיטורי

  1. שיעורי הפיצויים מתבסס על שכר חודשי אחד עבור כל שנת עבודה, כאשר מדובר בעובד המקבל משכורת חודשית.
  2. כאשר מדובר בעובד אשר מקבל שכר יומי או שעתי, מדובר על שכר של שבועיים לכל שנת עבודה.
  3. בחישוב שיעור הפיצוי, מתייחסים להסכמי עבודה אישיים כמו גם להסכמים קיבוציים קיימים.

מה הן (חלק מ) הסנקציות?
סעיף 20 לחוק הגנת השכר מספר לנו מה המחוקק אומר על אי תשלום פיצויים בזמן: אם טרם שולמו הפיצויים עד 15 ימים מהמועד הקבוע בהסכם עבודה או הסכם קיבוצי, ייחשבו כפיצויים מולנים. אי לכך ובהתאם לזאת, לעובד קמה זכות לתבוע פיצוי הלנת פיצויי פיטורין, כאשר שיעור הפיצוי מושבע על פי משך זמן ההלנה.
יהיו מקרים בהם פיצויי הלנת פיצויי הפיטורין יבוטלו או יופחתו, גם אם לא שולמו, כאשר בית הדין האזורי פוסק זאת. הדבר יכול להתבסס, או להיות מושפע מ…

  1. חילוקי דעות בעניין הזכות לפיצויי פיטורין
  2. חילוקי דעות בעניין מועד הפסקת יחסי העבודה
  3. אי מסירת פרטים נדרשים לקביעת הזכאות טרם ביצוע התשלום בפועל (מעובד למעסיק)

לסיכומו של דבר,


תביעת זכויות סוציאליות מעצימה את זכותו של הפרט העובד, לדרוש פיצויים ו/או אכיפה על שלל הזכויות הקוגנטיות (אשר אינן ניתנות להתניה), המעוגנות בחוק. ישנם כל מיני ניואנסים שיש לתת עליהם את הדעת, סייגים וחריגים, וחשוב מאוד להכיר הן כדי להבין מה הן הזכויות והן כדי לממשן בפועל, בין כותלי בית המשפט ו/או מחוצה לו (כדרך דיונים בין הצדדים).
למידע נוסף בנושא זה, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. למעשה, ניתן לקבל גם ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, גם בנושא זה. למשרדנו רקורד מוכח של הצלחות בתחומים משפטיים שונים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים ואף זכה לייעץ ולייצג לקוחות למעל שני עשורים.

ייצוג נפגעי תאונות דרכים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף(פתח בטאב חדש בדפדפן)

צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק(פתח בטאב חדש בדפדפן)

זכויות סוציאליות בעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

זכויות פרילנסרים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן