מלאו טופס לחזרה

הגבלת עישון במקום העבודה

סוגיית הגבלת העישון יכולה להיות די מצחיקה. מצד אחד, יש מי שאומר זכותו לעשן, ומצד שני יש מי שאומר שזכותו לא להיחשף לעישון באופן פאסיבי. וכן, אנשים שעומדים על זכותם לעשן או לא להיחשף לעישון, אכן יכולים לחלוק ביחד חללים במקומות עבודה ותעסוקה. כנראה מתוך ערנות המחוקק לנושא, נקבע במפורש כי אין לעשן במקומות עבודה, למעט חדרים נפרדים אשר הוקצו לכך במיוחד בהתאם למפורט בהוראות החוק.

מה הן ההגבלת על עישון במקום העבודה?

הנחיות החוק בעניין הגבלת עישון במקום העבודה נוגעות גם לזמנים אותם עובד יכול לנצל על מנת ללכת לעשן. למעשה, הגבלת העישון עומדת בצד הזכות לקבל הפסקה במהלך העבודה, אותה ניתן לנצל למטרות אישיות – לרבות עישון. ההגבלה עצמה, מעוגנת בחוק למניעת עישון במקומות ציבוריים וחשיפה לעישון. חוק זה אוסר על עישון במקום ציבורי. מדוע אנחנו מציינים אותו? ובכן, יש לו תוספת (סעיף 15), אשר מפרטת מקומות שניתן להחשיב כמקום ציבורי, ומקום עבודה נחשב ביניהם.  ואם רוצים להקצות "חדר עישון" מיוחד לעובדים, הרי שאלו התנאים לקיומו:

  1. על חדר העישון להיות נפרד לחלוטין
  2. חדר מוקצה במיוחד לעישון
  3. ההקצאה נעשתה על ידי הנהלת המקום (המעסיק יכול לסרב להקצות חדר כזה, אם איננו מעוניין)
  4. בחדר יש סידורי אוורור תקינים
  5. העישון אינו גורם למטרד בחלקים אחרים בבניין
  6. שכל הנמצא בו, למעשה, מעשן (אין אפשרות להכניס "לא מעשנים").

מה הופך אזור עישון לאזור עישון על פי תפישת בית המשפט השלום בתל אביב?

נביא אפוא את הליך ת.א. 39435-07, במסגרתו בית משפט השלום בתל אביב דיבר על סעיף 15 לתוספת החוק. בית המשפט קבע כי הסעיף מפרט 5 תנאים מצטברים, שאם יקוימו הרי שיותר העישון במקום העבודה. מה הם התנאים הללו? טוב ששאלת. להלן:

  1. מותר לעשן בחדר או אולם
  2. מותר לעשן אם האחראי במקום התיר זאת לאחר התייעצות עם העובדים
  3. אין עובדים או אנשים שהם, או חלק מהם, אינם מעשנים – באזור העישון
  4. יש סידורי אוורור תקינים באזור העישון
  5. אין העישון באזור העישון מהווה או מייצא מטרד לחלקי בניין אחרים

כיצד התנאים הופרו מצד "הנתבעות"?

במילים אחרות, אם נבין דבר מתוך דבר – חדר עישון לא יכול להיות מקום שעובדים נדרשים לעבור בו.  במיוחד הרי, אם הם לא מעשנים. שאז, מדובר בהפרת החוק ותנאיו לקיומו של אזור מותר לעישון. חדר שמוביל לשירותים או למטבח, פינה במסדרון במקום העבודה, חדרי מדרגות, מסדרונות ברחבי בניין, מבואה, מעליות וכו' – אינם מקומות מאושרים מסיבות אלה.

במסגרת פסק הדין, אשר ציינו לעיל, בית המשפט אמר במפורש כי חדרי מדרגות לא יכולים להוות מקום מוקצה לעישון. בין היתר, כי אין להחשיב אותם כחדר או אולם כנדרש על פי חוק. למעשה, גם אם החוק לא מגדיר בדיוק מהו חדר או אולם, בית המשפט ציין כי טענת "הנתבעות" בבית המשפט, כי "חדר" יכול להיות "חדר מדרגות", אינה מקובלת מבחינתו. בית המשפט ציין כי לא ניתן לפרש זאת בעמידה בקנה אחד עם תכלית החוק למניעת עישון. שכן, תכלית החוק היא להגן על ציבור הלא מעשנים מפני חשיפה לעישון. ואם האזור המוקצה לעישון הוא חדר מדרגות ראשי בבניין המשמש את כלל הציבור, הרי שלא מדובר באזור עישון מקוצה ונפרד. אלא כזה אשר חושף ללא הבחנה ואבחנה את המשתמשים בחדר המדרגות לעישון.

מה המטרה העיקרית של החוק?

בין היתר, ניתן לציין, שהדבר מפר את הוראות החוק – כיוון שאכן עוברים בחדר המדרגות אנשים שאינם משנים. בעוד, כאמור, אזור מוקצה לעישון לא יכול להכיל אותם כי אז הוא למעשה עובר על הגבלת עישון במקום העבודה. תנאי זה, אמר בית המשפט, מהווה עיקר תכלית החוק. והיא, מניעת החשיפה לעשן הסיגריות, עבור אנשים שאינם משנים. באם יהיו עובדים או אנשים אשר חלק מהם אינו מעשן, הרי שזה יהיה מספיק על מנת לקבוע שהאזור אינו מותר לעישון, על פי הנחיות החוק.

תנאי נוסף, הוא כמובן כל העובדים במקום העבודה לעניין הקצאת חדר העובדים. אין זה מספיק לקבל את הסכמת רוב העובדים לכך. ובלבד שיש עובד אחד אשר איננו מסכים, כדי שלא יהיה נא היתר להקצאת מקום כזה לעישון. יש הרבה שנוכל להוסיף על הנושא, ואפשר אכן להרחיב את השיח בשיחת ייעוץ משפטי ראשונית ללא התחייבות. למידע נוסף אודות נושא זה ועבור ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות ניתן ליצור קשר עם משרדנו. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל ל-20 שנים כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>איסור שכר כולל</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תמריצי אי העדרות ותוספת כלכלה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תלוש שכר – הפרטים שחייבים לכלול בתלוש(פתח בטאב חדש בדפדפן)

הסכם אי תחרות(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שירותים מיוחדים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן