מערכות יחסים הן אולי דבר מורכב, אך בעת שעובדים עליהן ומקפידים לשמור על כבוד הדדי – הרי שמדובר על יחסים שיכולים להיות מפרים וטובים. כאשר מדובר על יחסי עובד ומעביד, חשוב לשמור על יחסי עבודה תקינים, בהם זוכים שני הצדדים בעת שהם מכבדים את הזכויות אחד של השני.
בישראל מצרפים חוקים חדשים לזכויות עובדים חדשות לבקרים, מה שמעניק לעובדים את הזכות להיות מוגנים ולקבל את מה שמגיע להם. עובד הוא עובד – כך שגם בעת שמדובר על עובדי עמותות לדוגמא, חשוב לשמור על זכויותיהם. מטרת העל של העמותות היא לחולל שינוי חברתי חיובי בחברה, אך השינוי מתחיל מבית. כך אפשר לומר כי ניהול תקין בעמותה מתחיל בשמירה על הזכויות של העובדים, ומשם ניתן לחולל שינוי גם לעבר החברה.
זכויות העובדים – על מה בדיוק מדובר?
יחסי עובד מעביד באים לידי ביטוי לא רק באינטראקציה השוטפת במהלך יום העבודה, אלא גם בנקודות שונות שאינן קשורות לעבודה באופן ישיר. על מנת לתת מענה לזכויות העובד, ישנם חוקים ברורים שעל המעביד להיצמד אליהם ולעמוד בהם. אי עמידה בחוקים מהווה עבירה על החוק.
כאשר מדובר על החוקים, ניתן למנות כמה מהם: ראשית, על המעביד למסור לעובד החדש את תנאיו עם תחילת העבודה. למעביד יש זכות למסור את תנאי העסקת העובד בכתב עד כ-30 יום מתחילת עבודתו. בנוסף, יש את החוק הקובע כי ישנו שכר מינימום. המשמעות היא שבעת שישנו עובד העובד במשרה מלאה, ישנו מינימום מוגדר שבו מגיע לו להשתכר. באשר לשכר, ישנו חוק אשר מדבר על שעות נוספות בעבודה. במקרה של שעות נוספות החורגות מהגדרת המשרה, המעביד מחוייב לשלם לעובד כ-125% יותר על שעת עבודה בשעתיים הראשונות, ומהשעה השלישית כ-150%.
העובדים גם זכאים לקבל תשלום על הנסיעות בגין הגעתם אל העבודה. בנוסף, ישנם גם חוקים הדנים בזכות לפנסיה, דמי הבראה, ימי מחלה ואפילו תשלום על ימי חג. בתור עובדים, אל תוותרו על הזכויות שלכם. המעבידים חייבים למלא אחר החוקים שבאים להטיב איתכם, וגם איתם. הזכויות שלכם הן אבן הפינה ביחסי העובד ומעביד.
העמותה שלכם במידה מסוימת הינה תרגום של חזון וחלום שהיו לכם. למרות שלא מדובר בעסק פרטי שהקמתם, עדיין מדובר בסוג של מפעל חיים שחשוב לכם שיקבל הערכה ואת כל ההטבות או האישורים האפשריים. בעלי העמותות מבקשים לקבל את הזכות להיות בעלי אישור המשקף את הניהול התקין של העמותה שלהם.
חלק בלתי נפרד מפעילות העמותה הוא גיוס כספים לטובת המשך פעילות העמותה, ועל מנת שתורמים יבחרו בעמותה שלכם על פני עמותה אחרת, עליכם להשתקף כמה שיותר כעמותה רצינית, שהפעילות שלה מוכרת ונוגעת ברבים. אישור הניהול התקין למעשה מעניק לכם אישור כי העמותה שלכם הינה עמותה שעברה ביקורות נוקשות ומספר ועדות, ועל כן אתם ראויים להיות בעלי האישור היוקרתי.
אישור ניהול תקין – כל הפרטים
כאשר מדובר על אישור ניהול תקין, מדובר בעצם על אישור הניתן לכם, בו מוסכם כי הגשתם כשורה את כל המסמכים הנדרשים בעת הקמת העמותה שלכם, לרבות דו"חות ופרוטוקולים של האסיפות השונות. בעת שאתם מקבלים את האישור, למעשה אתם מקבלים גם חותמת על טיב הפעילות שלכם כעמותה.
אישור ניהול תקין לעמותה למעשה מעניק לכם את החותמת שרציתם – אתם פעולים כעמותה רצינית, חיונית וראויה. בעת שאתם מגישים את הבקשה לאישור, עליכם להגיש מסמכים המשקפים מי הם אלו היוצאים נשכרים מפעילות העמותה, מי עומד בראש העמותה ומי מקבל החלטות, לאן זורמים הכספים שקיבלתם כתרומות וכיוצא בזה.
איך מגישים בקשה לאישור?
כל העמותות, ללא יוצא מן הכלל, רוצות לקבל אישור ניהול תקין לעמותה שלהם. על מנת לזכות באישור, עליכם להגיש מספר טפסים, דרכם תוכלו לקבל את האישור ולהמשיך בפעילות החשובה שלכם.
הטפסים שעליכם להציג: דו"ח כספי המציג את המאזן השנתי שלכם, דו"ח מילולי, דו"ח האסיפה הכללית, המלצות שקיבלתם בעקבות ביקורת שנערכה בעמותה שלכם, דו"ח המציין את מקבלי השכר בעמותה, דו"ח המפרט את קבלת התרומות הזרות, הפרוטוקול של האסיפה הכללית ובנוסף – אישור על תשלום האגרה השנתית של העמותה. לאחר הגשת כל הטפסים, יוחלט אם להעניק לכם אישור ניהול תקין עבור העמותה שלכם.
האם ניתן להפעיל את העמותה ללא האישור?
למרות שהעמותה פועלת ללא מטרת רווח, היא זקוקה לתזרים מזומנים על מנת להמשיך ולתרום. בלי שתקבלו את האישור על הניהול התקין, הרי שגם נשללת מכם הזכות לקבל סיוע מתקציב המדינה, לרבות תרומות מרשויות מקומיות ומשרדי ממשלה.
מאחר ומדובר על אישור שלמעשה מעניק לכם את החותמת כי אתם פועלים על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר, הרי שלא מעט תורמים מבקשים את האישור כתנאי סף להעברת תרומה אליכם.
לכן, חשוב שתפעלו לטובת קבלת האישור וכך תוכלו ליהנות מתרומות רבות. ניתן לומר כי קבלת האישור מעניקה לכם את השקט הנפשי ואת הפוטנציאל להמשך פעילות ארוכה.