מלאו טופס לחזרה

ביטול ביטוח לחולת סרטן

במסגרת פסק הדין ק"ג 5748-04-17 נידון המקרה של ביטול ביטוח לאישה שהייתה לה מחלת הסרטן. התובעת עברה טיפולים כימותראפיים בקביעות וברציפות, ודיווחה על פגיעה בהיקפים עצביים. התובעת דיווחה על כאבים בחלקי גוף. התובעת דיווחה על איבוד כושר העבודה. רופאים מטעם המוסד לביטוח לאומי העניקו שיעור של מאה אחוזי נכות. התובעת עבדה בסוכנות ביטוח, במשך שנים רבות. בפסק הדין נמצא כי למעסיק היה ניגוד אינטרסים. בכתבה הבאה נסביר מה הלך ומה נפסק לטובת התובעה.

מה היה הרקע לסיפור?

סיפור הרקע כולל את התנהלותו של המעסיק. על פי חוק, מעסיקים מתבקשים להפריש קרוב לעשרים אחוזים מהשכר – על מנת לייצר ביטוח פנסיוני הכולל גם כיסוי לאובדן כושר עבודה. המעסיק אכן עשה זאת, בכך שצירף את התובעת לקרן הפנסיה הנקראת "מבטחים החדשה", אשר זו נוהלה בידי חברת מנורה מבטחים פנסיה. אותה חברה, הודיעה לתובעת, כי המעסיק הפסיק להפריש כספים לקרן הפנסיה שפתח עבורה. התובעת גילתה זו לאחר שגילתה את מחלתה, וביקשה לממש את הזכות לקצבת נכות. משמעות הדבר, מבחינת קרן הפנסיה, שהתובעת הפכה לעמיתה לא פעילה. משמע, סטטוס אשר אינו מזכה בביטוח נכות.

התובעת החליטה כאמור לתבוע ולהציג את תיקה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בתביעה עסקו כבוד השופטת אירית הרמל, כמו גם נציגי הציבור חיים אפל ואורנה רזניק.  יש לציין כי בעלי קבוצת מנורה – מפעילים לזכותם שתי חברות.

  1. מנורה מבטחים ביטוח. אשר מוכרת פוליסות ביטוחיות.
  2. מנורה מבטחים פנסיה. אשר, כאמור, מנהלת קרן פנסיה.

כל אחת מהקבוצות, נחשבת לאישיות משפטית נפרדת. ואילו, מן הנידון בתיק עולה שאין הפרדה אמיתית. נחשף כי מנורה מבטחים ביטוח, הקבוצה הראשונה שתיארנו כאן – גובה מהמעסיקים הפרשות המיועדות לקרן הפנסיה. במקרה של התובעת, מנורה מבטחים ביטוח ניצלה זאת על מנת לאצור בקופה את ההפרשות שהיו אמורות להגיע לקרן הפנסיה של התובעת. כלומר, ההפרשות לקרן הפנסיה פסקו ואכן התובעת נחשבה כעמיתה לא פעילה שכמו "איבדה את זכותה" לכיסוי בהתאם. וזאת, מבלי, כנראה, ליידע את התובעת בתיק.

איך "הבלבול" התרחש?

המעסיק, היה זה שנתן אישור בכתב בדיעבד לעצירת ההפרשות לקרן הפנסיה והעברתן לביטוח. ביטוח ללא כיסוי לאובדן כושר עבודה. יש שיגידו כי מדובר בניגוד אינטרסים. כי אינטרס אחד היה לשמור על טובת העובדת כמעסיק, ואינטרס אחד היה מכירת ביטוחים וזכייה בעמלות, כסוכן ביטוח. ישנו כמובן חוק, הנקרא חוק הייעוץ לשירותים פיננסיים.

כיצד השופטת החליטה להתייחס להתנהלות המעסיק והקרן?

 השופטת בתיק הבהירה:

  1.  כי על המעסיק היה להביא ולהציג בפני התובעת את הדברים ולהסביר משמעותם. לרבות, משמעות הפסקתן של ההפרשות החודשיות לקרן הפנסיה.
  2. כמו גם, למסור את המידע לגבי זכויות קרן הפנסיה וכיצד יושפעו מהמהלך. על המעסיק, בין היתר, תחת כובעו כסוכן – לוודא כי התובעת מבינה את כל אלו, ולאחר מכן לקבל הסכמתה בכתב לביטול ההשתתפות בקרן הפנסיה. השופטת מצאה כי לא נעשה כך.
  3. השופטת מצאה לנכון לבטל מעיקרא את הסכמתו של המעסיק להמיר את קרן הפנסיה שהיה בה את ביטוח אובדן כושר עבודה לכדי פוליסת ביטוח שאין בה כיסוי שכזה.
  4. השופטת פסקה שעל קרן הפנסיה להשיב לתובעת את מלוא הזכויות כמו הייתה "עמיתה פעילה".
  5. השופטת פסקה פיצויים לתובעת, והגדירה שעל סוכנות המעסיק לפצות את התובעת בסך 10,000 ₪ בעניין עוגמת נפש.

מה השופטת פסקה לגבי התנהלות הקרן?

השופטת מצאה גם את התנהלותה של חברת מנורה מבטחים פנסיה – כהתנהלות שלא הייתה כדין.

  1. השופטת הרמל ציינה, כי החברה ידעה שההוראה להעביר את כספי קרן הפנסיה אינה חוקית ואף מנוגדת להנחיות חוק קופת הגמל כמו גם לתקנון קרן הפנסיה.
  2. נאמר כי מנהלת קרן הפנסיה לא דרשה לקבל הסכמה בכתב מצד העמיתה. כמו גם, לא דיווחה, כמו שמתבקש כדין, לעמיתה (התובעת) לגבי החלטה זו. כמו גם, לא הודיעה לתובעת / לעמיתה על המשמעות לביצוע הפעולה.
  3. במילים אחרות: יצירת סטטוס של "עמיתה לא פעילה", היה בבחינת פגיעה בזכויות לביטוח אובדן כושר עבודה.
  4. השופטת מצאה לנכון  להוסיף כי התנהלות מנהלת קרן הפנסיה כשלעצמה הניבה עוגמת נפש שלא כדין וגם כאן פסקה פיצויים על סך 30,000 ₪.
  5. בסוף הדיון הורתה השופטת להכיר בתובעת כעמיתה פעילה עם זכויות מלאות. השופטת פסקה לטובת התובעת הוצאות משפטיות בסך נוסף של 50,000 ₪.

 למידע נוסף לגבי פסק דין זה, ניתן ליצור קשר עם משרדנו – אשר מייעץ ומייצג לקוחות למעל לשני עשורים. משרדנו זכה לדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים. ניתן לפנות כעת על מנת לקבל ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות.

פיטורין שלא כדין(פתח בטאב חדש בדפדפן)

סרטן עקב חשיפה לאבק גירים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

מחלת סרטן ריאות בה חלה עובד נמל הוכרה כמחלת מקצוע(פתח בטאב חדש בדפדפן)

דחיית התביעה לסעדים בגין הפרת סעיף אי תחרות וגזל סודות מסחריים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב(פתח בטאב חדש בדפדפן)

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פנסיה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן