מלאו טופס לחזרה

פיטורין שלא כדין

פיטורין שלא כדין, הם פיטורין שלא בוצעו על פי הנחיות החוק. זה לא אומר שאסור לפטר אנשים, אלא שיש דרך לעשות זאת. וכשעושים זאת נכונה, מקטינים את החשיפות לתביעות בעניין פיטורין שלא כדין. בכתבה זו נדבר קצת על הנושא ונסביר כיצד עושים זאת נכון, וכיצד לא. קריאה מהנה.

פיטורין שלא כדין
פיטורין שלא כדין – אריק שלו ושות', משרד עורכי דין

פיטורין כדין ופיטורין שאינם?

על פיטורין להתבצע על פי הנחיות חוק ומשפט העבודה:

1לזמן לשימוע
2לספק הודעה מוקדמת
3לשלם עבור תקופת ההודעה המוקדמת
4להימנע מהלנת שכר
5להימנע מעיכוב תשלומי קרן פנסיה ופיצויי פיטורין כחוק

על כן, יש דין ויש דיין – וזה לא מדינו של המעסיק לעשות דין לעצמו.

בייחוד כאשר ישנן זכויות המעוגנות בחוק, שהפרתן מהווה עילה לתביעה בבית הדין לעבודה. למעשה, בית הדין יכול להורות גם על חזרתו של העובד למקום העבודה, באם מדובר על פיטורים האסורים על פי חוק (אם כי יש לציין שהנטייה היא לעבר פסיקת פיצויי פיטורים מאשר החזרה לעבודה, אך לא הסתכלנו בסטטיסטיקה על מנת לוודא את הכלל).

כמו לדוגמה מקרה פיטורים בהקשר של:

  • חופשת לידה
  • היריון
  • ניגוד להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה
  • ניגוד להסכם עבודה אישי
  • ניגוד להסכם קיבוצי
  • חוסר לב
  • ללא סיבה מוצדקת

האם בית הדין פסק פיצויים, לרבות על אופן פיטורי העובדת?

נביא את המקרה של עובדת, אל מול מכון קוסמטיקה. העובדת עבדה במכון בתקופה שבין ינואר 2007 לאוקטובר 2009, כאשר המכון פעל 6 ימים בשבוע.  ובכן, במועד ה-23.10.2007, התבקשה העובדת לבצע טיפול ממושך ללקוחה. הטיפול היה אמור להתחיל בשעה 3 אחר הצהריים. העובדת הודיעה, כי אין היא יכולה להיענות לבקשת המעסיק, וכי היא רוצה לצאת בשעה 14:30 מהמכון. זאת לאור נסיבות מיוחדות ואף חריגות, אשר עירבו חתימה על חוזה לרכישת דירה. מועד חתימת החוזה נקבע מראש.

המעסיק הודיע, כי אם אין בכוונת העובדת להישאר באותו היום, אזי שלא תישאר בכלל, שתיקח את דבריה ושתלך. בנוסף, צירף המעסיק הוראה להשאיר במכון את המפתחות והמדים, והורה לפקידת הקבלה לבטל את כל התורים שנקבעו עבור העובדת הן עבור אותו יום והן עבור השבוע שלאחר מכן. לאור מקרה ונסיבות אלו, העובדת החליטה להגיש תביעה לבית המשפט האזורי, עבור קבלת פיצויי פיטורים שלא כדין.

ובכך היה, במסגרת הליך תע"א 4277/10:

  1. בית הדין פסק כי האירוע שהתרחש במועד 23.10.2007, נחשב כפיטורין, לא כהתפטרות, מצד התובעת.
  2. בית הדין צייד כי מדובר בהתנהלות מעסיק, המהווה התעלמות קיצונית מצרכי העובדת, לרבות ניצול בחוסר תום לב של הפררוגטיבה הניהולית.
  3. בית הדין קבע כי עדות התובעת הייתה אמינה ועקבית. בנוסף, ציין, כי לא היו סתירות ואף אישרה התובעת דברים שלא היטיבו עם עמדתה.
  4. בית הדין קבע כי התובעת זכאית לפיצויי פיטורים על פי חישובה, חישוב אשר לא נסתר. כמו גם, לחלף הודעה מוקדמת.
  5. ולא זאת בלבד, אלא שהתובעת זכאית גם לפיצויים בגין הדרך בה קיבלה את פיטוריה. זאת לאור שפוטרה לאלתר, מבלי שימוע,  ומבלי הזדמנות לומר את דבריה.

כיצד בית הדין בירר את נושא הפיטורים ומצא לנכון לפסוק פיצויים?

במקרה אחר, התרחש מקרה פיטורין בעקבות כוונת העובדים לעבוד חצי משרה אצל מתחרה המעסיק. העובדים הועסקו באקדמיה לאומנות, כמרצים וכחברי סגל. חוזי העסקתם פירטו חלקי משרה משתנים. העובדים הודיעו על כוונה להיענות להצעת מכללה אחרת, לשמש כחברי סגל בחצי משרה, ולאחר מכן פוטרו בטענה כי מדובר בניגוד עניינים.

הנושא עלה לדיון אל מול בית הדין האזורי לעבודה, תוך בקשה לסעד זמני והחזרתם לעבודה באקדמיה לאומנות. התביעה נדחתה, והוגש ערעור לבית הדין הארצי לעבודה.

להלן פירוט הליך ע"ע 1828-10-11:

  1. בין הדין פסק כי מדובר בפגיעה בחופש העיסוק של המערערים, באופן הגובר על החשש מפני הפגיעה באינטרסים של המעסיק למוניטין ולמניעת תחרות.
  2. לתפישת בית הדין, אף על פי האינטרס הלגיטימי למניעת פגיעה במוניטין, בייחוד ובבידול של המוסד, גם אם היא קשורה להעסקת מרצה המועסק במוסד אחר – מדובר עדיין בפגיעה בחופש העיסוק כאמור.
  3. בית הדין ציין כי המוסד האקדמי, אשר עלה לדיון בבית הדין, לא התיר השתכרות מלאה במסגרתו ולא העניק תמורה מיוחדת עבור התחייבותם להגבלת עיסוק.
  4. על כן, המוסד לא הוכיח כי עומדים לרשותו אינטרסים לגיטימיים כמעסיק, המצדיק הגבלת מימוש חופש העיסוק של המערערים. לא הוכחה הפרת חובת אמון ותום לב מטעם המערערים כלפי המוסד. לא הוכחה פגיעה בפועל באינטרס של המוסד. אינטרס לגיטימי, כאמור.
  5. נפסק כי פיטורי המערערים אינם כדין. נפסקו לזכותם פיצוי כספי כחלף אכיפה בגין פיטורין שלא כדין. זאת עבור השלמה לשיעור כולל של משרה מלאה, לרבות זכויות נלוות, עבור תקופה של 12 חודשים ממועד הפיטורים והלאה ממנו.

למידע נוסף על פיטורין שלא כדין, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. למעשה, ניתן לקבל גם ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, גם בנושא זה. למשרדנו רקורד מוכח של הצלחות בתחומים משפטיים שונים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים ואף זכה לייעץ ולייצג לקוחות למעל שני עשורים.

קישורים מומלצים לקריאה

דחיית התביעה לסעדים בגין הפרת סעיף אי תחרות וגזל סודות מסחריים.

השוואת תנאי עבודתם של עובדי קבלן לעובדים קבועים בתעשייה האוירית.

פוטר ללא פיצויים בגלל חופשה ללא אישור המעסיק.

עורך דין להתעמרות במקום העבודה.

הטרדה מינית כתאונת עבודה.

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן