מלאו טופס לחזרה

אופציות ובית המשפט למשפחה

כשאנחנו מדברים על אופציות ובית המשפט למשפחה, אנחנו מציינים כי חלוקת אופציות ומניות במסגרת הליך גירושין, אינו עניין של מה בכך. ישנם נכסים שניתן לחלק בקלות ובפשטות, שכן, קל להעריך את שוויון. ועם זאת, לא כך הדבר עם אופציות ו/או מניות. ערכן של אלו, משתנה בהתאם לתנודות השוק.  על פי כן, ניתן לשאול, כיצד בית המשפט למשפחה יידע לערוב לדרך חלוקתן בהליך גירושין. כל זאת ועוד, בכתבה הבאה.

לייצוג משפטי לחץ – אריק שלו ושות', משרד עורכי דין

מה ערכן של אופציות לשם חלוקתן במעמד גירושין?

כפי שרבים מאיתנו יודעים, ישנן חברות פרטיות אשר בוחרות לתגמל את העובדים שלהן עם הטבות כלכליות שונות, לרבות הענקת אופציות. תגמול על הנייר, שיכול להבשיל לכדי תגמול כלכלי בעתיד, לאחר שיקוימו תנאים מסוימים. אופציה היא אפשרות לרכוש מניה במחיר קבוע מראש, לאחר שזו הבשילה. על כן, אם ישנה אופציה לרכוש מניה ב-10 ₪, אנחנו לא יודעים מה יהיה ערכה בשוק בהינתן רגע המימוש. על כן, לא בהכרח ברור מהי הדרך הנכונה לחלק אותה לבני הזוג, על בסיס הסכם חלוקת הרכוש שהוסכם.

האתגר בקביעת ערכה של אופציה, מונע מן הבסיסים הבאים:

  1. ערכן של אופציות יכול לנוע בהתאם לאופי החברה, לשוק ולמסגרת הזמן
  2. ערכן של אופציות יכול לנוע תוך טווח זמן קצר יחסית
  3. כתבי אופציות יכולים להשתנות מחברה לחברה
  4. ערכה של אופציה בשלה, שונה מערכה של אופציה שטרם הבשילה

לרשות בית המשפט עומדים חוקים ופסיקות קודמות בתחום, על מנת לעשות קצת סדר בעניינים. חוק יחסי ממון בין בני זוג, לדוגמה, חל על בני זוג אשר נישאו לאחר תחילת 1974. בסעיף 5, במסגרתו, מפורט כי נכסיהם של בני הזוג יחולקו באופן שווה בהינתן גירושין. כאשר מדובר, על נכסים ברי איזון. אופציות וחלוקתן, לעומת זאת, מעלות את השאלה…

  1.  האם מדובר ברכיב שהתקבל כשכר שוטף
  2. האם התקבלו במסגרת עבודה במהלך תקופת הנישואין
  3. האם ניתנו כמתן מוטיבציה לעבודה עתידית שלאחר תקופת הנישואין
  4. האם ניתנו לאחר תקופת הפירוד.

כיצד ניתן להעריך את מהותן של האופציות לשם חלוקתן?

במהלך הליך בתמ"ש 03/17652, נידון הנושא בהרחבה, בידי השופט גייפמן והצדדים המעורבים, בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב. להלן נביא מספרים בסיסים עליהם התבסס על מנת להעניק את ההכרעה, בקביעתו האם מדובר באופציות ברות איזון.  השופט שאל ונתן מענה על השאלות:

  1. האם מדובר ברכיב שכר או רכיב בונוס
  2. האם האופציות קשורות באיכות תפקוד עתידי של עובד
  3. האם מדובר באופציות שנועדו למשוך את העובד לעבור לחברה אחרת ולעבוד בה

מה לגבי הזמן בו התקבלו האופציות?

יש שיגידו, כי התניית הזמן לטובת מימוש האופציות, מהווה רכיב הקובע למהות האופציות. ובכן, אחרים יגידו שאין בכך יסוד. ניתן להשתמש באבני הבוחן שקבע בית המשפט להליך גירושין. במילים אחרות, אם מקום העבודה מתנה את הזכות למימוש האופציה בהישארות במקום העבודה, אין זה בהכרח מעיד על כך שהן ניתנו בעבור תקופת ההישארות. הרעיון הוא, לבדוק, קודם כל אם קיימת חפיפה בין התקופות: תקופת העבודה עבורה התקבלו האופציות ותקופת הנישואין. לעתים חלק מהן אכן התקבלו בתוך תקופת הנישואין, וחלק אחריה. על כן, ישנה בקשה לבדוק חפיפה בין תקופת קבלת האופציה לתקופת הנישואין. ומתוך כך, לחלק את התמורה הקשורה לקבלת האופציה, בתקופת הנישואין. יש הקוראים לזה "כלל הזמן" (time rule), על בסיסו משקללים את תקופת העבודה במהלך הנישואין, ביחד לתקופת העבודה בה ניתנו האופציות.

השלב הבא הוא להחליט, איזה משקל יש לתת לכל תקופה שכזו. ניתן לשקלל את מועד החתימה על ההסכם עד מועד הקרע, כמו גם את מועד הקרע עד מועד הפיכת האופציה למניה – ומתוך כך לקבוע את החלוקה בין הצדדים. בנוסף, בית המשפט יכול להסתכל על החתימה על הסכם האופציות עצמו. שכן, היה הוא מעין תנאי לקבלתן, אשר נחתם בזמן תקופת הנישואין.

לשם דוגמה, אם אחד מבני הזוג קיבל את האופציות בשנת 2010, ובני הזוג נפרדו בשנת 2013, אזי שמדובר על תקופת חפיפה של כשלוש שנים. נניח שמדובר במקרה בו האופציות ניתנו לתקופה של 6 שנים. הרי שבמקרה זה, החלק היחסי של האופציות הוא 50%. כלומר, בן הזוג שקיבל את האופציות היה אמור לקבל 50% מהן במהלך תקופת הנישואין. למקרה זה, תקופת החפיפה. אם החלוקה תהיה שווה בשווה, אזי ששני בני הזוג ייצאו עם 25% מערך האופציות בעבור תקופת הנישואין. כאשר בן הזוג, אשר קיבל את האופציות עד הלום, יעשה כרצונו עם 50% הנותרות מהן, לאחר תום תקופת הנישואין (או התקופה הנחשבת לחלוקת הרכוש).

להמשך השיח…

יש עוד הרבה שנוכל להגיד בנושא זה. למידע נוסף על זכויותיהם של בני זוג לאופציות אשר התקבלו במהלך תקופת נישואין, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. למעשה, ניתן לקבל גם ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, גם בנושא זה. למשרדנו רקורד מוכח של הצלחות בתחומים משפטיים שונים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים ואף זכה לייעץ ולייצג לקוחות למעל שני עשורים.

עורך דין לדיני עבודה
עורך דין דיני עבודה

<strong>אופציות בהסכמי העסקה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

בשורה להורים: תיקון לחוק דמי מחלה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

אופציות לעובדים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>לממש את האופציות? מה חשוב לדעת אם פוטרתם מחברת הייטק</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

נוסח מכתב התפטרות לשם טיפול בתינוק(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>המדריך המלא לאופציות בחברת סטארט אפ</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן