מלאו טופס לחזרה

פיטורים בבושת פנים

פיטורים יכולים להציף רגשות. לא רק כי מדובר בזריקת אדם למים, למסע חדש בחייו ופרידה מהשגרה המוכרת, אלא כי אפשר שזה יציף חוויות עבר הנוגעות לפרידה ודחייה. יש אנשים שיודעים לפטר "כמו שצריך", ברגישות, באכפתיות, מסירות ואמפטיה ויש אנשים שלא. באם הפיטורים לא נעשים ברוח טובה, ויש שיקראו להם פיטורים בבושת פנים אפשר שתהיה בכך עילת עוגמת נפש.

מה לגבי פיצויים בעניין פיטורים בבושת פנים?

ניתן לשאול, האם באפשרותו של עובד לתבוע בגין עוגמת נפש, בעניין פיטורים בבושת פנים – מעבר לפיצויים המגיעים על פי חוק. ובכן, יש שיגידו, כי מתוך התבוננות בפסיקה (הליך ע"ע 575/06), נדמה שהתשובה היא חיובית. אכן ניתן לתבוע פיצויים נוספים מעבר לזכאות עבור דמי פיצויים, בגין עוגמת נפש. ואכן, במסגרת הליך ע"ע 575/06, בית הדין הארצי לעבודה שאם מדובר בפיטורים הנעשים מתוך עוגמת נפש, אפשר שזה יזכה את העובד בפיצוי עבור כך. בין היתר, בעקבות הפרת חובת תום לב במסגרת הליך פיטורים. אין לכך התייחסות כמובן לעוגמת נפש "רגילה" שיכולה לצוף במסגרת פיטורין נורמטיביים. אלא למקרה של פיטורים בבושת פנים.

פיטורים בבושת פנים

מה בית הדין אמר על הרחקה מיידית בלי הצדקה ממקום העבודה?

בהליך המצוטט, בפסקה הקודמת, נטען כי עובד קיבל הודעה טלפונית בה נכתב כי ישוגר לו מכתב פיטורין. כאשר, כשעה לאחר מכן, הופצה הודעת מייל לעובדים, לרבות חברי הדירקטוריון וחברות ההפצה על פיטורי העובד. מעבר לכל זה, מכתב הפיטורים הכיל בקשה שהועבד לא ישהה בתחומי המפעל. ועל כן, בלי אפשרות להיפרד מהעמיתים לעבודה, ובלי טענה לכך שבאפשרות העובד ליצור נזק או חבלה בעבודה או סכנה אחרת. כלומר, מבלי לספק סיבה להרחקת העובד מהמפעל באופן מידי, בלי שייפרד ממקום העבודה באופן מכובד.

במסגרת ההליך…

  1. בית הדין הארצי לעבודה אמר כי עצם ההרחקה המיידית מהמפעל עלולה לפגוע בתדמית ובשם הטוב של העובד. זאת כי אפשר שההרחקה יכולה ליצור רושם שהעובד לא פעל כשורה.
  2. בית הדין קבע כי גם אם המעסיק רשאי לוותר על העבודה של העובד בתקופת ההודעה המוקדמת, כמו גם לבקש שלא ישהה במקום העבודה לאחר שהעניק הודעת פיטורים,  יש לאפשר לעובד להיפרד כראוי ולסיים את יחסיו בכבוד ממקום העבודה. בייחוד בהיעדר הצדקה ייעודית כנגד כך.

מה בית הדין אמר לגבי התנהלות לא מידתית של המעסיק?

במקרה אחר, ובמסגרת הליך ס"ע 7132-11-11 ,  דובר על מקרה בו המעסיק הפר את סיכום היקף שעות העבודה, שסוכם עם העובד, באחד מסניפי הרשת. זאת כאשר הרשת דרשה שעות נוספות, במידה רבה מעבר למוסכם, וזאת בעקבות צמצומים במספר העובדים. כך שנדמה היה שאותו עובד נותר לעבוד באופן יחידני במחלקה אותה ניהל. העובד מצידו, סירב באופן נחרץ, לאותו שינוי חד צדדי. נטען כי המנכ"ל דרש להסתלק ממקום העבודה, בטענה שהעובד מסיג גבול. לא רק זה, הנהלת הרשת הזמינה ניידת משטרה, בטענה שהעובד מתפרע וצועד, בעוד שהעובד לטענתו, התנהג הן ברוגע והן בנימוס. העובד עזב את מקום העבודה בליווי משטרתי, כאשר למחרת קיבל הודעת פיטורים בטענה שביצע זניחה של מקום העבודה.

פיטורים בבושת פנים – איך הגיב בית הדין?

  1. ובכן, בית הדין האזורי לעבודה פסק לזכות התובע פיצוי בגין עוגמת נפש על סך 35,000 ₪.
  2. בית הדין ציין כי מדובר במקרה פיטורין שיש בו כדי לפגוע בשם הטוב, לגרום השפלה ולהסב עוגמת נפש.
  3. בית הדין טען שהמעסיק הפר את חובת תום הלב, אשר כוללת את האחריות לפעול באופן מידתי בהתנהלות מול העובד.

על כן, הדגש הוא – כי גם אם למעביד הזכות לפטר עובד, אין הזכות כוללת פיטורים בבושת פנים, אלא פיטורים התומכים בזכותו של עובד לכבוד, במידה המרבית. בנוסף, ישנו איסור על הלבנת פניו של אדם ברבים, המופיע בעקרונות היסוד במשפט העברי וביהדות. ואכן, במקרה זה, הפרה הרשת (לדברי בית הדין) את חובת תום הלב, כמו גם התנהלה באופן לא מידתי כלפי העובד. באופן שהיה בו כדי לפגוע בכבוד ובמעמד העובד. זאת כאשר היה ניתן להשיג תוצאות ייעודיות באופן שלא מערב פגיעה מיותרת.

על מנת להרחיב את השיח על הנושא ולקבל ייעוץ מותאם אישית, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם מחזיק ברקורד הצלחות מוכח בתחומים משפטיים שונים.

עוגמת נפש(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>עורכי דין מומלצים – דיני עבודה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ייצוג עובדים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תאונות עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תאונות עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>הודעה מוקדמת על פיטורין והתפטרות</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חופשת קיץ בחוק(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן