מלאו טופס לחזרה

תשלום עמלות שלא במסגרת שכר קובע. תביעות לעדכון שכר קובע

בקצרה: עובדת אשר שכרה היה מורכב על בסיס עמלות, וזכתה להיות מפוטרת לאחר שלא נכחה במקום העבודה בשנת העבודה האחרונה שלה, בעקבות היותה בחופשת לידה, או לחילופין, בחל"ת… הרי, שבמקרה זה, אפשר שתהיינה זכאית לפיצויים אשר יחושבו על פי השכר הממוצע ב-12 החודשים האחרונים שבהם אכן עבדה. במקרה זה, עמלות מכירה, אשר היוו את שכרה – ייחשבו כחלק מהשכר הקובע לטובת חישובם של פיצויי פיטורין.

מה הן נסיבות המקרה?

במסגרת פסק הדין דמ (ת"א) 28481-03-13‏ ‏ (משנת 2016),  הועלתה בקשתה של עובדת לכלול את רכיב העמלות לשם חישוב השכר הקובע לעניין חישובי הפיצויים. להלן הבסיס הסיפורי של המקרה:

  1. מדובר באישה אשר עבדה במקום עבודה במשך כחמש וחצי שנים בתפקיד אשר מכירות.
  2. במהלך שנת העבודה האחרונה, זכתה האישה לשהות במשך תקופה של 8.5 חודשים בחופשה ללא תשלום, ובחופשת לידה.
  3. כאמור, העובדת פוטרה. העובדת, קיבלה פיצויים פיטורים. אלו חושבו על בסיס השכר הממוצע שקיבלה העובדת ב-12 החודשים טרם מועד הפיטורים. כאשר, בחלק גדול מהם, שהתה העובדת בחופשת לידה, כמו גם בחופשה ללא תשלום. אין היא עבדה. פיצויי פיטורים אלו לא כללו את רכיב העמלות. כמו גם, לא כללו רכיב "גמול גלובלי עבור שעות נוספות".  במהלך חופשת הלידה, וחל"ת, אין היא קיבלה שכר בדמות עמלות וגמול גלובלי עבור שעות נוספות. לאור כך שלא הייתה במקום העבודה.
  4. העובדת החליטה להגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה. ובכך, טענה כי על המעסיק היה להביא בחשבון את הרכיבים המצוינים לעיל כחלק מחישובי תשלומי הפיצויים. כמו גם, לחשב את השכר המשמש לחישוב דמי הפיצויים, על בסיס 12 החודשים האחרונים בהם באמת עבדה (על פני 12 החודשים הקדמו למועד הפיטורין). ב-12 חודשים אלו, ממוצע העמלות עמד על 5,085 ₪.
  5. המעסיק, מצידו, טען כי מדובר בתוספות (דהיינו, רכיבי השעות הנוספות והעמלות). מתוך כך, אין שיחשבו בחישוב שכר היסוד הנוגע לחישוב פיצויי פיטורין. את הפיצויים יש לבסס על שכר ממוצע ב-12 החודשים הקלנדריים האחרונים לתקופת העסקתה של העובדת. כן, לרבות אלו בהם שהתה בחופשה. בהם, ממוצע העמלות עמד על 2,319 ₪.

מה פסק בית הדין?

ובכן, לבית הדין היה דבר או שניים להגיד על זה. להלן:

  1. בית הדין האזורי החליט לקבל את תביעת העובדת.
  2. בית הדין מצא לנכון לקבוע כי לצורך חישוב פיצויי הפיטורים, יש עניין לקחת בחשבון את הרכיבים המצוינים לעיל: עמלות ושעות נוספות. כמו גם, לחשב את הפיצויים, על פי הממוצע, של 12 החודשים האחרונים בהם אכן עבדה בפועל.
  3. על כן, החליט בית הדין לכלול את רכיב השעות הנוספות הגלובליות ורכיב העמלות כחלק מהשכר הקובע על מנת לחשב פיצויי פיטורין.
  4. נאמר, כי באם רכיב שכר מסוים יהווה תוספת אמיתית לשכר הבסיס – אין הוא ייכלל בחישוב השכר הקובע. ואילו, אם הוא מהווה חלק מהשכר הרגיל, אכן ייחשב בחישוב זה.
  5. נאמר גם, כי באם מדובר על רכיב שכר, אשר כדי לקבל אותו יש צורך לקיים תנאי כלשהו – הרי שייחשב כתוספת אמיתית. על כן, בהתאם לסעיף הקודם, אין ייכלל בחישוב השכר הקובע.
  6. על כן, לקרוא לרכיב שכר "עמלות", או "שעות נוספות גלובליות", לא מספק על מנת להבין אם מדובר בתוספת אמיתית או חלק נורמטיבי מהשכר. ויש לבדוק את מהות הרכיב כשלעצמו על מנת לבסס מסקנות.
  7. באשר לרכיב שעות נוספות גלובליות – הוא ייחשב כתוספת אמיתית לשכר היסוד, באם הוא באמת משולם כשעובדים, עובדים שעות נוספות. זו הסיבה שבמקרים רבים לא ייכלל בחישוב השכר הקובע.
  8. אך בהקשר זה, אין רכיב זה היווה תוספת אמיתית אלא חלק ממשי, נאמר "בלתי נפרד", מהשכר הרגיל. נאמר כי אין העובדת עבדה שעות נוספות. המעסיק ערך את חישובי שכרה תוך כלילת רכיב זה.
  • באשר לעמלות מכירה אישיות: הינן נחשבות כרכיב רלוונטי לשכר הקובע לפיצויים. אין מדובר בעמלות הגעה ליעדים, בניגוד למה שטען המעסיק – אלא עמלות מכירה אשר שולמו עם השקל הראשון.

למידע נוסף על נושא זה, ולייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, ניתן לפנות למשרדנו. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל ל-20 שנים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

עמלות בחישוב דמי לידה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תאונות עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שכר קובע לפיצויי פיטורין(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ייצוג עובדי מכירות(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חישוב שכר לפיצויי פיטורין(פתח בטאב חדש בדפדפן)

אחזקת רכב(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן