מלאו טופס לחזרה

תביעות חוב בפירוק

כשאנחנו מדברים על תביעות חוב בפירוק,  אנחנו למעשה מדברים על תביעות חוב אל מול אנשים הנמצאים בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, כלומר אלו שהכריזו על פשיטות רגל, פירוק, מחיקת חובות או חדלות פירעון. כדי לקצר את זה, אנחנו קוראים לזה "תביעות חוב בפירוק". מאמר זה יעסוק בהליך גביית כספים מאדם שהכריז על פשיטת רגל או כחברה בפירוק.

מה הסיפור של תביעות חוב בפירוק?

כדי להבין מהותן של תביעות חוב בפירוק, ניתן פשוט לדמיין אדם פרטי או חברה שהכריז על פשיטת רגל, פירוק או חדלות פירעון. במקרה זה, כל נושה הדורש כסף, יידרש להגיש תביעת חוב לכונס הנכסים הרשמים, לאחר הגשת צו פתיחת הליכים מול אותו אדם. כונס הנכסים הרשמי אחראי לקלוט את תביעות החוב ולהעביר את הטיפול למנהל מיוחד הממונה על ידי בית משפט או לנאמן.

על הנושה להגיש תביעת חוב עד שישה חודשים ממועד הגשת צו פתיחת הליכים, למעט מקרים חריגים. באם המנהל המיוחד או הנאמן איתרו, אספו וליקטו את כלל הנכסים שיש לאותו אדם שרוצים לגבות ממנו כסף, ביכולתם לקבוע עדיפות לנושים. כלומר, מי בעדיפות לקבל את כספו קודם. לאחר מכן, כל נושה יוכל לדעת באם תביעת החוב שלו התקבלה באופן מלא, חלקי או נדחתה לחלוטין. באם התקבלה לפחות באופן חלקי, אפשר שיקבל דיבידנד יחסי מכספי האדם ממנו ניסה לגבות כספים.

בהינתן הליכים של תביעות חוב בפירוק, בין אם מול אדם פרטי או תאגיד, לנושה יש אפשרות להגיב תביעת חוב, שתפקידה להצהיר על זכות הנושה לקבל החזר כספי. ועם זאת, החזר החוב איננו מובטח, ביחוד אם מדובר על מקרי חדלות פירעון.

מה זה בכלל חדלות פירעון?

ציינו קודם את צמד המילים, חדלות פירעון. במילים פשוטות, מדובר בהליך שנועד לעזור לאנשים לשחרר מחובותיהם. ניתן לחשוב על זה כמעין חלופה לפשיטת רגל, המייצגת ערכים שונים אל מול אנשים המעוניינים להחזיר את חובותיהם. חלק מהם כוללים את הסלחנות והחמלה כלפי אנשים עם חובות, בעיקר כשמדובר בכלכלה המעודדת לקיחת סיכונים פיננסיים ומסגרות אשראי, שכן זה עוזר לכלכלה להתפתח. על כן, נדמה שהמדינה החליטה להסיר סטיגמות הקשורות להליכי חדלות פירעון, בכך שהחליפה את המושג הישן "פשיטת רגל", לכדי "חדלות פירעון ושיקום כלכלי". השינוי במינוח מייצג את הערכים הבאים:

  1. לתמוך ביעילות ובמהירות, ככל האפשר, בשיקומו הכלכלי של החייב
  2. להשיא שיעורי חוב הנפרעים לנושים
  3. לקדם את השילוב מחדש של אדם בחייו הכלכליים

וכן הלאה. כאשר הכוונה העיקרית היא פשוט לקדם את השיקום הכלכלי, גם אם זה בא על חשבון הנושה, אשר מקבל החזר חלקי או שום החזר כלל באותו הקשר. על פי כן, כל אדם המחזיק בחובות יכול להגיש את בקשתו לכדי הליכי חדלות פירעון, כל עוד עונה על ההגדרה המצויה בחוק, לפיה לא יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מדובר בחובות שמועד פירעונם הגיע ובין אם מדובר בחובות שמועד פירעונם לא הגיע. או, לחילופין, אם התחייב כל מיני התחייבויות, העולות על שווי נכסיו. במסגרת ההליך, עומדות לפני מגיש הבקשה כל מיני סנקציות כלכליות, שיש שיגידו שכמו נועדו לבחון את מסירותו לתהליך ויכולתו לעמוד בתנאיו. בין הסנקציות, או ההגבלות ניתן לכלול…

  1. הגדרה כלקוח מיוחד בבנק
  2. מגבלות שימוש אשראי
  3. צו איסור יציאה מהארץ

וכו'.

מה זכויותיהם של נושים בעניין תביעות חוב?

באם מדובר בנושה, אשר מעוניין להגיש תביעת חוב בפירוק, אל מול אדם או חברה הנמצאה בתהליך חדלות פירעון או פירוק, המצב יכול להתגלגל כך. ראשית, יינתן בעניין החייבים צו פתיחת הליכים. במסגרתו, כונס הנכסים שאחראי על אותו הליך, רשאי לאסוף את כלל נכסי אותה ישות (לדוגמה, חברה בע"מ), ולהכין אותם לקראת חלוקה עבור כלל הנושים המבקשים החזר חובות. על פי כן, ראשית כל יש ליידע את כונס הנכסים כי הישות אכן חייבת בתשלום. הדרך ליידע את כונס הנכסים, נקראת אפרופו, תביעת חוב. ויש להגישה כשישה חודשים ממועד מתן הצו. גם אם בתי המשפט לא בהכרח יחמירו עם נושים שלא הגישו במועד סביר את תביעת החוב. זאת כי ישנה הכרה בכך שישנם פערים בין יום מתן צו פתיחת הליכים לרגע בו הנושה מגלה כי החייב נמצא בהליכים שכאלה. בהינתן איחור בהגשת תביעה, ניתן בכל זאת להגיש ולצרף מכתב נימוק על סיבת האיחור.

מה זכויותיהם של נושים בעניין הגשת תביעות חוב לביטוח לאומי ?

באם חברה הנמצאת בפירוק או פושט רגל אין להם נכסים מהם יכולים מגישי תביעת חוב שהינם עובדים להיפרע שאז, ניתן להגיש את תביעת החוב לביטוח עובדים בפירוק – בביטוח לאומי. ביטוח לאומי באם יאשר את תביעות החוב ישלם לנושים שהינם עובדים פיצויי מוגבל בסכום באשר לזכויות הסוציאליות המגיעות להם ובהם פיצויי פיטורין, הודעה מוקדמת, חגים, חופשה, הבראה וכו'. במקרה כזה מומלץ לפנות לעורך דין במטרה להגיש תביעת חוב בגין הרכיבים הרלוונטיים ובמטרה לקבל את התוצאה המיטבית במסגרת ההכרעה בתביעת החוב.

בין אם מדובר בנושה או בחייב, סביר שיש לך זכויות בחוק שביכולתך לממש בהקשר זה. ניתן ליצור קשר עם משרדנו על מנת לקבל ייעוץ ראשוני ללא התחייבות. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים וזה לדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

פשיטת רגל של מעסיק(פתח בטאב חדש בדפדפן)

הליכי חדלות פירעון(פתח בטאב חדש בדפדפן)

זכויות עובדים בפירוק ובפשיטת רגל של מעסיק – תקופת הקורונה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

זכויות עובדים בפירוק ובפשיטת רגל(פתח בטאב חדש בדפדפן)

לפרק בלי להתפרק(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן