מלאו טופס לחזרה

תביעה שכנגד בדיני עבודה

אחת מהשיטות בהן המעסיק יכול להגן עצמו מפני תביעה שהוגשה נגדו על ידי עובד (או עובד לשעבר) בבית המשפט לעבודה היא להגיב על ידי הגשת תביעה נגד העובד. לעיתים, הפעולה הפשוטה של הגשת תביעה כנגד יכולה לשרת כמניע לעובד להימנע מהמשך הליך משפטי כנגד המעסיק, במידה והמעסיק לא עמד בהתחייבויותיו.

 

מאפייניה של תביעה שכנגד

תביעה שהיא תביעה שכנגד יכולה להיות עצמאית, כלומר, זאת אשר היא אינה תלויה בתביעה העיקרית (או מה שקורה איתה). זאת אומרת, ניתן להגיש את התביעה שכנגד בנפרד מהתביעה הראשית. אם היא מצליחה, היא תביא לקיזוז של סכום מסוים מהפיצוי המבוקש על ידי העובד.

בית הדין לעבודה יתייחס בחשדנות לתביעות שהוגשו כנגדו, כי סביר שהוא יודע מראש שהן עשויות לשמש ככלי עזר לסיוע בהתגוננות מתביעה העיקרית.

במקרים אלו, הוא יכול לראות את התביעות כתביעות מאולצות, שמטרתן לשמש ככלי התגוננות מתביעה העיקרית. אולם, כאשר מתברר שהתביעות מחזיקות בעילה בעל יסוד מבוסס, הרי שאפשר שישקול אותן בכבוד ראש ויקבע את החלטתו לפי עניינן.

 

מהי בעצם תביעה שכנגד

תביעה שכנגד היא סוג מיוחד של כתב תביעה. היא לא מוגשת בפתיחתו של הליך משפטי, אלא תוך כדי ובמהלך הליך משפטי קיים.

מטרתה העיקרית של כתב תובענה שכנגד היא להשתמש בתהליך משפטי קיים על מנת לנהל שתי תביעות הנוגעות לאותו סוג של מחלוקת, במסגרת אותו מהלך המשפטי ובפני אותו בית משפט.

ניתן להגיד כי מטרתה עיקרית של תובענה שכנגד היא לחסוך בזמן ולפתור את הסכסוך בין הצדדים בצורה מהירה ויעילה.

כתב התובענה שכנגד יוגש תמיד על ידי הנתבע בתביעה העיקרית (התביעה המקורית שהחלה את ההליך במסגרתו מוגשת תובענה שכנגד). המועד המתוכנן להגשת כתב התובענה שכנגד יהיה באותו מועד להגשת כתב ההגנה.

במסגרת כתב התובענה שכנגד, הנתבע (התובע הנגדי) מורשה לכלול נתבעים נוספים. במילים אחרות, ניתן להגיש תביעה לא רק נגד הגוף או האדם שהגיש את התביעה המקורית.

תובענה שהוגשה כנגד אינה תלויה בתביעה המקורית ויכולה להמשיך להתקיים גם אם התביעה המקורית תידחה או תימחק.

 

מדוע מגישים תובענה שכנגד ולא תביעה נפרדת?

הגישה של תביעה שכנגד מציעה את היתרון של לחץ נוסף על התובע. במסגרת הליך המשפטי המקביל, התובע הופך לנתבע, ולא רק יכול לדרוש פיצויים, אלא גם עשוי להיתבע לתשלום פיצויים כספיים.

במסגרת תהליך שכזה הצדדים עשויים לבחור לגשר על הפערים באמצעות פשרה. במקרים רבים, הרצון למנוע תביעה ראשית יכולה לעודד את הצדדים לוותר על תביעה נגד השני, וכך אף צד לא ישלם פיצויים כלשהם.

היתרון הבלעדי בהגשת תביעה שכנגד הוא החיסכון המשמעותי בזמן. בתהליך המשפטי, תהליך רגיל יכול להמשך לזמן ממושך, שלעיתים יכול להגיע אפילו לשנים.

אך במקום שנתבע נאלץ להמתין להכרעה בתביעה שנגדו, הוא יכול להפעיל את זכותו להגיש תובענה שכנגד, ולכן באותו הליך שבו מתנהלת התביעה הראשית, יש לו הזדמנות להעלות את הטענות שלו כנגד התובע המקורי.

בהתבסס על זכותו לתבוע אנשים נוספים כשהוא מגיש תביעה שכנגד, הוא יכול לחסוך לעצמו זמן המתנה, ולקבל הכרעה על טענותיו עוד בשלב מוקדם יותר.

 

מקרים בהם לא מגישים כתב תביעה שכנגד

לא בכל הליך משפטי מותר להגיש כתב תובענה שכנגד, אלא רק באותם מקרים בהם קיימת הוראת דין המתירה זאת (לדוגמה: במסגרת תביעה לפינוי דייר ממקום מגוריו לא ניתן להגיש תובענה שכנגד).

תקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט – 2018, מאפשרות הגשת כתב תובענה שכנגד בתביעות הנמשכות בסדר דין רגיל ומהיר. יחד עם זאת, חשוב לדעת שאפשר להגיש כתב תובענה שכנגד גם במסגרת תביעה קטנה. פרטים נוספים, כולל התנאים והעלויות המדויקים, מפורטים באתר הרשות השופטת.

 

לסיכומו של דבר

תביעה שכנגד היא תביעה המוגשת לבית המשפט על ידי הנתבע במקביל להגשת כתב ההגנה (באותו המועד). מטרתה המרכזית של תביעה כזו היא לאפשר בחינה ופסק דין בתוך מסגרת הליך אחד בקשר לכל טענות התובע והנתבע, ובכך לעודד חסכון משמעותי בזמן ובמשאבים הנדרשים לניהול הליך משפטי נפרד לכל צד.

במקרים מסוימים, תביעה שכזו מוגשת כחלק מאסטרטגיה להפעיל לחץ על התובע במטרה לגרום לו להסכים לפשרה או לפתרון אחר. חשוב להבהיר כי תביעה שכזו אינה תלוית בתביעה העיקרית, זו שמוגשת קודם על ידי התובע. כלומר, ייתכן מצב שהתביעה העיקרית תדחה והתביעה שכזו תמשיך להתקיים.

הגשת תביעה שכנגד משמעה שהנתבע מגיש גם הוא כתב תביעה לבית המשפט, בדיוק כפי שעשה התובע בעת הגשת תביעה.

לאחר הגשת כתב התביעה הזה, הנתבע שכנגד מקבל את אותו פרק הזמן להגיב על ידי הגשת כתב הגנה מטעמו (אם המקרה נפתר במסגרת תביעה בסדר דין רגיל, אז פרק הזמן הזה הוא בדרך כלל 60 ימים).

לא תמיד הגשת תביעה שכנגד מהווה החלטה חכמה. עריכת כתב תביעה שכזה דורשת ניתוח מעמיק של המקרה ומהות הטענות, כמו גם את האסטרטגיה המשפטית הטובה ביותר עבור המקרה.

ישנם מקרים שאולי כדאי לחכות לרגע מתאים יותר להגשת התביעה הנגדית, אם יתברר שזה הפתרון הטוב ביותר. החלטה עשויה לדרוש קבלת ייעוץ ממומחה בעניין, כגון עורך דין בתחום דיני העבודה.

 

שאלות נפוצות בעניין כתב תביעה שכנגד

כיצד הולך למילוי כתב תביעה שכנגד?

הדרך בה מוגשת תביעה שכנגד משתנה בהתאם לסוג הליך המשפטי (לדוגמה, האם זה סדר דין רגיל או סדר דין מהיר), אך ישנן אי אילו נקודות מרכזיות שיש לקחת בחשבון בכל מקרה. להלן כמה מהם:

  1. ניתוח מקרה: כל מקרה של עריכת תביעה שכנגד יכריע לגבי האם כדאי לנסח טענות מחדש, להוסיף טענות חדשות או להציג את המקרה מחדש מזווית אחרת. ניתוח מעמיק של המקרה יכול להוביל לשיפור והגעה לטענות מתאימות.
  2. הפניה לתקנות: על פי תקנות סדר הדין האזרחי, ישנן דרישות ספציפיות לכתיבת כתב תביעה שכנגד. נקודות אלו כוללות את הכתיבה הרשמית, הרכיבים החיוניים שיש לכלול בכתב ועוד. חשוב להיות מודעים לתקנות כאלו.
  3. הגשה בפרק זמן: כדי להגיש תביעה שכנגד, על הנתבע להגיש את התובענה תוך פרק זמן מסוים. יש לוודא שהתביעה מוגשת על פי הזמנים המקובלים והקבועים.
  4. גיבוי מסמכים רלוונטיים: תוכן כתב התביעה יכול להיות עשיר ומסובך. כדאי לציין מסמכים שונים שיכולים לגבות את הטענות ולתמוך בנקודות החשובות בטענות.
  5. ייעוץ ממומחה: כל תהליך הגשת כתב תביעה שכנגד דורש ידע משפטי רחב. כדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה המבין בסוגיות אלה ויודע לייעץ בהתאם למקרה הספציפי.

לכן, בכדי למלא את כתב התביעה הנגדי, כדאי להיות מודעים לדרישות המשפטיות, לבצע ניתוח מעמיק של המקרה ולקבוע את האסטרטגיה המשפטית הטובה ביותר בשיתוף עם עורך דין מנוסה.

 

האם ניתן להגיש כתב תביעה שכנגד במסגרת תביעה ייצוגית?

כן, ניתן להגיש כתב תביעה שכנגד גם במסגרת תביעה ייצוגית.

תביעה ייצוגית היא תביעה שמערבת סיטואציה בה ישנם תובעים מרובים אשר חולקים את אותו סוג של טענה נגד הנתבע. בתביעה ייצוגית, תובע אחד או יותר ייצגו את הקבוצה ויפעלו בשם ולטובת כל התובעים האחרים. בהגשת תביעה ייצוגית, נוסח כתב התביעה כולל את הטענות והנסיבות המשותפות לכל התובעים.

לעומת זאת, הגשת תביעה שכנגד מתבצעת כשהנתבע מגיב לתביעה שהתקבלה כבר, והתביעה שכנגד מתקשרת לסיבות נפרדות מהתביעה המקורית, ובה ניתן להגיב לטענות התובע ולהציג את הצדדים הנוספים של המקרה.

ניתן להגיש כתב תביעה שכנגד גם במסגרת תביעה ייצוגית, וגם במקרים של תביעה ייצוגית התובעים האחרים יכולים להגיש כתבי תביעה שכנגד באופן נפרד, על פי המסלול המשפטי הנכון.

 

האם הגשת תובענה שכנגד מקצרת או מאריכה את מועד מתן פסק הדין?

הגשת תובענה שכנגד יכולה להשפיע על מהירות ההליך המשפטי ועל מועד מתן פסק הדין.

הגשת תובענה שכנגד עשויה להוסיף טענות, עובדות ומחלוקות לפני בית המשפט, ולכן התהליך המשפטי יכול להתארך.

מצד שני, הגשת תובענה שכנגד עשויה לגרום לקיצור הליך משום שכל טענות הצדדים יתבררו במהלך אחד ולא יחייבו הגשת תובענה נפרדת, וזה עשוי לחסוך זמן..

למעשה, הגשת תובענה שכנגד עשויה להביא להחלטות מהירות כאשר צד אחד יחליט לתפשר כדי למנוע התגוננות מתובענה זו, ובכך לקצר את ההליך, גם לפני קבלת פסק הדין.

 

האם נחוץ עורך דין לצורך הגשת כתב תביעה שכנגד?

כאשר יש צורך להגיש כתב תביעה שכנגד, זה נכון שיכול להיות מומלץ לשקול את שירותיו של עורך דין.

עורך דין יכול ללוות את לקוחותיו לאורך כל הליך ההגשה והניהול של התביעה, ולסייע בניסוח הטענות, הנתונים המשפטיים ובהכנה המדויקת של המסמכים הדרושים.

לפרטים נוספים בנושא זה, ניתן ליצור קשר עם משרדנו, אשר מייצג לקוחות זה כשני עשורים וקיבל דירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים, כדי לקבל ייעוץ ראשוני בהקשר משפטי נתון.

 

תובענה ייצוגית שאושרה על ידי בית הדין הארצי לעבודה

 

הגשת תביעה נגד מעסיק בבית הדין לעבודה

 

זכויות עובדים

כתב ויתור תביעות

תובענות ייצוגיות בדיני עבודה בישראל

 

 

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן