מלאו טופס לחזרה

תביעה להכרה כנכה נזקק לפי תקנה 18 א.

למי רלוונטית תביעה להכרה כנכה נזקק על פי תקנה 18א? שאלה טובה. בכתבה זו נדבר על אנשים שקיבלו הכרה של נכות עבודה, כדרגה זמנית ששיעורה נמוך ממאה אחוזים. מדובר באנשים, אשר אין בידם זכאות עבור גמלת נכות מעבודה, עם תום תקופת קבלתם של דמי הפגיעה. מדובר באנשים, אשר מדווחים כי אין ביכולתם לשוב לעבודתם, גם עם תום תקופה זאת. תביעה להכרה כנכה נזקק לפי תקנה 18א, מיועדת להם.

יש לזכור, כי מי שקיבל הכרה בנכות עבודה, זכאי לדמי פגיעה עד לתקופה של 90 ימים. כאשר בסיומם, יוכל לקבל גמלת נכות מעבודה באם יוכיח כי עמד בתנאי הזכאות. אלו אשר מקבלים הכרה כנכה נזקק, מחזיקים באפשרות לקבל קצבת נכות זמנית חודשית מלאה, בשיעור של מאה אחוזים למשך תקופה של 4 חודשים. זאת כאשר נותרה להם נכות מתאונת עבודה, בהתאם לתקנה 18א.  יש לציין, כי במקרים מסוימים, מדובר באדם שקיבל הכרה בנכות עבודה, ונקבעו לזכותו אחוזי נכות זמניים. כלומר, אין באפשרותו לקבל גמלת נכות מעבודה. אך מנגד, מדווח אותו אדם על חוסר יכולת לשוב לעבודתו בעקבות השפעה הפגיעה.

החוק נכון לאפשר לאדם זה תמיכה כלכלית ואמצעי מחיה, ועל כן התביעה להכרה כנכה נזקק לפי תקנה 18. מדובר בהכרה במעמד של נכה נזקק, מה שיאפשר מתן קצבה חודשית מלאה לתקופה של עד 4 חודשים. בהינתן כי אותו אדם ידווח על אי יכולת לשוב לעבודה לאחר תום תקופת ארבעת החודשים, ביכולתו לבקש להאריך את התקופה המצוינת לעיל.

על אילו תנאים יש לסמן "ווי" במסגרת התביעה?

ישנם תנאים מקדימים להכרה במעמד של נכה נזקק על פי תקנה 18. מדובר בתנאים מצטברים, כדלקמן:

  1. מדובר באדם שקיבל הכרה בנכות עבודה
  2. שהוועדה הרפואית קבעה דרגת נכות זמנית בשיעור הפחות ממאה אחוזים
  3. ושוועדת רשות קבעה שאין סיכוי סביר לחזור לעבודה כלשהי בעקבות הפגיעה הרלוונטית
  4. ושאין לאותו אדם הכנסה מהתעסקות

מהי ועדת הרשות?

מדובר בוועדה מטעם ביטוח לאומי. הוועדה מורכבת מרופא ייעודי, פקיד שיקום ועובד הממונה מטעם מנהל נפגעי העבודה של המוסד לביטוח לאומי.  מסמכותה של ועדת הרשות, לדרוש מהאדם העומד לפניה או מהמוסד לביטוח לאומי להמציא מידע רלוונטי נוסף על מנת לקבל את החלטתה. וזאת בהתאם לתקנה 18א(ג). ביכולתה של הוועדה, לדרוש מהמוסד לביטוח לאומי להוציא חקירה לאימות הנתונים וביסוס העובדות הרלוונטיות, לתמיכה במתן החלטתה. אם כי, עליה לפרט ולנמק את דרישותיה במסגרת פרוטוקול הוועדה. במקרה זה, חומרי חקירה ומיידעים אחרים שיעביר המוסד לביטוח לאומי יועברו גם אל מול האדם העומד בפני וועדת הרשות.

הפסיקה מתייחסת אל וועדת הרשות לגוף שיפוטי, על כן על הרשות לקבל החלטות תוך לקיחה בחשבון של כל השיקולים הרלוונטיים למקרה. אין מדובר רק בשיקולים רפואיים, אלא גם אלו אשר עוסקים ברמה התעסוקתית. כלומר, בסיכוי הריאלי, לדעתה של הרשות, שהאדם העומד לפניה ימצא עבודה בתקופת הנכות הזמנית שהכריז. מעבר לכך, על וועדת הרשות לנמק את החלטותיה באופן סביר. הפסיקה מציינת כי וועדת הרשות נחשבת גם לגוף מנהלי, כך שמחובתה להתיישר עם כללי המשפט המנהלי. מעבר לתחומי אחריותה במיצוי מומחיותה הרפואית.

על הוועדה לנהל פרוטוקול, לקיים זכות טיעון, לנמק את החלטותיה ולגלות מידע בעניין המבוטח, בין יתר תחומי אחריות.

כיצד ניתן להתחיל את הליך התביעה?

בתחילה, יש להגיד למוסד לביטוח לאומי את טופס התביעה המתאים. במקרה זה, מדובר על טופס ב.ל. 279 בדבר תביעה להכרה כנכה נזקק. יש למלא את הטופס כנדרש, לרבות…

  1. אישור מעסיק
  2. אישור רופא לגבי רמת אי כושר עבודה לתחום תעסוקה מסוים והזמן הצפוי (מבחינת הרופא) לכך
  3. או סיכום מחלה בגין אשפוז במהלך התקופה עבורה נקבעה נכות זמנית

באם התביעה נדחתה, ניתן להגיש ערעור. את הערעור על החלטת הוועדה, יש להגיש מול בית הדין האזורי לעבודה. תוך תקופה של שישה חודשים ממועד קבלת ההחלטה. הדבר ישרת את בדיקת שיקולי החלטת הדחייה. כלומר, בדיקת האופן בו ההחלטה התקבלה וסבירותה. בית הדין יתעסק בשאלות כמו, "האם הוועדה כיבדה את זכות הטיעון של מגיש התביעה", כי זהו עניין מנהלי שיש לכבד.

למידע נוסף על נושא זה, ניתן ליצור קשר עם משרדנו ואפילו לקבל ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

פסק דין תקדימי של בג"צ: ביטול מינויו של מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ההליך להכרה בטנטון (טיניטוס) כפגיעה בעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

דיני ביטוח(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תביעות ביטוח(פתח בטאב חדש בדפדפן)

מחלות מקצוע – תנאים להכרה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<a></a><a><strong>החמרת מצב בריאותי. תביעה לדיון מחדש לפי תקנה 36</strong></a>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

האם בית הדין קיבל את הטענות המשפטיות של המערער, בעניין אי הפעלת תקנה 15?(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן