מלאו טופס לחזרה

סוכרת כתאונת עבודה

האם יש מקרים בהם המוסד לביטוח לאומי יכול להכיר בסוכרת כתאונת עבודה, ולפיכך להעניק פיצוי בהתאם לעמידה בתנאי סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי – ובכן, כן. מקרים שכאלה נשענים על הוכחת קיומו של סיכוי סביר לכך שדחק פיזי או נפשי גרם להתפרצות סוכרת או החמרתה.

האם ניתן לראות באירועים חריגים כגורם משפיע להתפרצות סוכרת כתאונת עבודה?

על מנת לתת קצת הקשר לנושא המפורט בכתבה זו, נביא אפוא הליך שנוהל במסגרת ב"ל (ת"א) 60048-01-17. במסגרת הליך זה, מנכ"ל במשרד הבריאות טען שאירועים חריגים במקום העבודה מיוחסים להתפרצות מחלת הסוכרת. התובע המציא חוות דעת של פרופסורים אשר החוו כי התובע היה נתון בעוצמות מתח יוצאות דופן. לפחות עבור התקופה שקדמה להתפרצות המחלה, כפי שטען. חוות הדעת טענו כי המתח המדובר היה הגורם הבלעדי להתפרצות מחלת הסוכרת.

בית הדין החליט למנות מומחה מטעמו. המומחה טען כי ישנו סיכוי סביר שאותם אירועים חריגים החמירו את המחלה לאור כך שדחק נפשי או פיזי יכול להוות סיבה להתפרצות והחמרה. המומחה הסתמך על רוב המומחים בשטח הסוכרת, לרבות המועצה הלאומית לסוכרת בישראל. המועצה פרסמה מסמך בנושא זה בשנת 2016, הקרוי דוח רפפורט.

האם יש קשר סיבתי בין דחק נפשי לבין התפרצות סוכרת כתאונת עבודה?

כעת נמשיך לסיפור אחר. במסגרת הליך בל (ת"א) 45806-11-16, טען בעליה של חברת בוטיק המספקת שירותי פיתוח תוכנה, כי לחץ חריג התהווה או נגרם כתוצאה מביקורת מס. כלומר, ביקורת מס מטעם מס הכנסה הובילה למעין לחץ חריג, אשר לטענת התובע, הוביל לירידת משקל, ירידה בראייה ואף סוכרת מסוג 1.  הפקיד דחה את הדריה להכיר במחלה ככזו אשר התפרצה על רקע תאונת עבודה.  על כן התובע החליט לעניין בכך את בית הדין.

בית הדין החליט למנות מומחה מטעמו ולבדוק האם אירוע הדחוק הוביל להתפרצות המחלה. המומחה מטעם בית הדין טען כי ישנו סיכוי סביר שאילולא אותו אירוע החריג הופעת המחלה הייתה נדחית לשלב מאוחר יותר. יתרה מכך, טען כי מחלת הסוכרת יכולה להופיע בסמוך למועד דחק נפשי או מספר ימים, שבועות או חודשים לאחריו.  עוד הוסיף המומחה שמינה בית הדין, כי ישנה אפשרות התפתחות סוכרת סוג 2 אצל מבוגרים לאחר אירוע סטרס "קשה". כאשר לסוכרת סוג 1 ישנו קשר אימונולוגי מתפתח באופן תת קליני. וזאת, לאורך זמן רב עד שמספר התאים המייצרים אינסולין יכול לרדת מתחת לסף מסוים. כשלאחר מכן אפשר שתתפתח סוכרת קלינית. עיתויה של המחלה יכול להיות מושפע מגורם דחק כמו זיהום או דחק נפשי, ויש מומחים (וספרים) בשטח המקבלים זאת. כלומר, סוכרת מסוג 1 יכולה להתפתח במשך זמן רב במצב תת קלינו, אשר אינו קשור לסטרס – אך ההתפרצות יכולה להיעזר בדחק על מנת להתרחש.

בית הדין ציין כי ישנה מחלוקת בעניין קיומה של אסכולה רפואית התומכת בקשר סיבתי בין דחק נפשי לבין סוכרת. אם כי, ישנה דעה שניתן להכיר בקשר כזה באם ישנן נסיבות תומכות. וועדה מקצועית משנת 2016, מטעם המועצה הלאומית לסוכרת ציינה כי דחק נפשי לא אמור להוות את המחולל הראשוני למחלת הסוכרת. ואילו, בנסיבות מסוימות הוא יכול לשמש כגורם "הדק", גם אם לא גורם מחולל ראשוני – עבור פריצת המחלה או החמרתה. בדוח הוועדה צוין כי ישנה ספרות רפואית איכותית ועדכנית שיכולה להצביע על קשר חזק מדרגה A באשר לשיבוש רמות סוכר או דרגה B באשר להתפרצות הסוכרת – בין פריצת סוכרת מסוג 1 ובין דחק נפשי מקדים.

ביטוח לאומי – הכרה בתאונת עבודה

כיצד בוחנים נסיבות התפרצות סוכרת כתאונת עבודה לגופן?

על מנת להעריך כמו שצריך את השפעתו היחסית של דחק נפשי מקדים כ-"גורם הדק", כאמור, בפריצת הסוכרת, יש להעריך בזהירות כל מקרה לגופו. זאת, תוך שקלול מכלול הגורמים הרלוונטיים. יש להחשיב מאפיינים אישיים ונסיבות אירוע בכל מקרה ומקרה. יש לברר את הנסיבות לרבות:

  1. לשלול נוכחות סוכרת קודמת
  2. לשלול גורמי הדק אחרים
  3. לשלול / לאשר נוכחות או היעדר גורמי סיכון נוספים לפריצת סוכרת
  4. להעריך את עוצמת הדחק מבחינה אובייקטיבית וסובייקטיבית
  5. לבדוק את הסמיכות בזמנים בין מועדי ההתפרצות לתקופת הדחק

למידע נוסף אודות נושא זה ועבור ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות ניתן ליצור קשר עם משרדנו. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל ל-20 שנים כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

פגיעות בעבודה לא מה שחשבתם(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>מחלות נפש – כתוצאה מתאונת עבודה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ימי מחלה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

עו"ד דיני עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>מחלות נפש – כתוצאה מתאונת עבודה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>התאבדות כתאונת עבודה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן