מלאו טופס לחזרה

התפטרות לאור מעבר דירה

לעתים, הגיע הזמן להתפטר מהעבודה. לעתים זה כי עוברים דירה למקום ישוב מרוחק, לעתים בעקבות התחלת דרך חדשה עם בני זוג ולעתים מסיבות אחרות לחלוטין.  ישנן נסיבות בהן ניתן להתפטר ולקבל תשלומי פיצויים כדין מפוטר, זאת בעקבות התפטרות לאור מעבר דירה בהתאם להנחיות המפורטות בחוק.

האם ניתן להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין על בסיס מעבר דירה?

יש שיגידו שגם המחוקק ראה סיבה לעודד את התושבים לבצע מעברי דירה, ולנדוד ברחבי הארץ, ועל פי כן אפשר לבצע התפטרות לאור מעבר דירה ולקבל פיצויים בדין מפוטר, בנסיבות מסוימות. שכן, אם מגיע הרגע לעבור דירה, למקום יישוב המרוחק ממקום העבודה באופן ניכר, הרי שזה יכול ליצור סיטואציה בה הדבר הכיפי והנחמד זה פשוט להתפטר. ובכך, החוק מפרט נסיבות מסוימות בגינן ניתן לעשות זאת ועדיין לקבל כאמור פיצויי פיטורים.

ניתן פשוט להסתכל על חוק פיצויי פיטורין כדי לראות אי אילו נסיבות בהן התפטרות יכולה לזכות בפיצויי פיטורין, לא רק אם הגיעה ביוזמת המעסיק. לאורך החוק ניתן למצוא תנאים שונים, שעם קיומם, ניתן לבצע התפטרות לאור מעבר דירה ועדיין להחזיק זכאות לפיצויי פיטורים, כאשר מדובר בהעברת דירה למקום המרוחק ביותר מ-40 ק"מ ממקום העבודה. ועם זאת, בכל מקרה, על העובד להעניק הודעה מוקדמת למעסיק, בהתאם לדיני עבודה.

התפטרות לאור מעבר דירה

מה לגבי קבלת הפיצויים?

1על הפיצויים להגיע לידי העובד עם סיום יחסי העבודה בין העובד למעסיק, למעט נסיבות בהן החוק מכתיב כי על העובד להתגורר בכתובת ביתו החדשה כשישה חודשים לפחות.
2למעט מקרים שכאלה, על הפיצויים להגיע לידי העובד ולהשתלם תוך 15 ימים ממועד סיום יחסי העבודה בין הצדדים. כאשר בין היום ה-16 ליום ה-30, על המעסיק לשלם בתוספת הפרשי הצמדה למדד. וכל איחוד מעל ליום ה-30 נחשב כהלן פיצויי פיטורים, שיכול לזכות בפיצויים נוספים.

מה לגבי התפטרות לאור מעבר דירה בעניין נישואין?

כשאנחנו מדברים על התפטרות לאור מעבר דירה בהקשר של נישואין, אנחנו מדברים על היכולת לקבל פיצויי פיטורין באם עובד התפטר בעקבות כך שעבר דירה על מנת לדור עם בן זוגו / בת זוגתו. כלומר, התחתן ועבר לגור במקום אחר במדינת ישראל בו מתגוררים בני הזוג, כאשר המרחק בין מקום המגורים הקודם והחדש עומד על לפחות 40 ק"מ.

כמו גם, כתובת המגורים החדשה רחוקה יותר, באופן יחסי, מכתובתו הישנה – ביחס למקום העבודה. על כן, מבחינת ההלכה המשפטית, יש להורות על קשר סיבתי סביר בין העתקת המגורים לעניין הנישואין על מנת לקבל את הפיצויים. כאשר על העובד להראות שיש לו כוונה לגור באופן קבוע במקום החדש, ולא באופן חולף.

האם בית הדין אישר את פיצויי הפיטורין לאור מעבר הדירה?

כמקרה לדוגמה, ניתן לקחת את התיק של ליאון, במסגרת הליך משפטי הדין ע"ב 1363/05. במהלכו, בית הדין בחן אם התובע התפטר ממקום העבודה, לעניין נישואיו ובהתאמה להנחיות החוק.

סיפור הרקע:

  1. התובע עבד אצל המעסיק במשך 10 שנים
  2. התובע טען כי התפטר מהעבודה בעקבות התקת מקום המגורים
  3. המעסיק טען שההתפטרות לא הייתה לשם נישואין, כיוון שהם לא היו על הפרק, אלא הוצעו במועד מאוחר יותר.

כיצד הגיב בית הדין האזורי לעבודה בירושלים?

  1. הגברת רונית רוזנפלד אמרה שעובד שהחליט לעבור בעיר בה מתגוררת בת זוג לא זכאי לפיצויי פיטורין.
  2. בית הדין לא החליט על דעת עצמו לשנות את מצב החקיקה, חקיקה שנחקקה לפני עשרות שנים. לפיה, החוק תקף על מגורים משותפים לאור נישואין, לא לאור בחינת רצינות קשר בין בני זוג.

האם בית הדין החליט שיש כוונה כנה לעבור באופן קבע ליישוב מגורים חדש?

במקרה אחר, עובדת תבעה את המעסיק, במסגרת הליך ע"ב 2144/05.

במהלכו:

  1. התובעת טענה כי לזכותה עומדים דמי פיטורין לאור מקרה התפטרות לאור מעבר דירה בעניין נישואין.
  2. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ובאופן ספציפי, כבוד השופטת חנה בן יוסף, אמרה כי אין זכאות לקבלת פיצויי פיטורין. וזאת עקב היעדרות מעבדותה בעבור חופשה שבמהלכה העובדת התחתנה. במילים אחרות, בית הדין החליט כי מדובר במעבר לעיר אחרת באופן זמני, מבלי להחזיק בכוונה כנה למעבר קבוע, על מנת לקבל פיצויים.

בנוסף

יש לציין, כי סייג התפטרות לאור מעבר דירה תקף לא רק במקרי נישואין או כוונה ליישוב קבע במיקום מרוחק דיו ממיקום עבודה, אלא גם במקרה של מעבר מישוב שאינו חקלאי ליישוב חקלאי, או מיישוב שלא נמצא באזור פיתוח ליישוב שכן נמצא באזור פיתוח.

להרחבת השיח בנושא ולקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, ניתן ליצור קשר עם משרדנו, אשר קיבל דירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים וייצג לקוחות בתחומים משפטיים שונים, מעל לשני עשורים.

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן