במדינת ישראל כיום מועסקים כ- 150,000 עובדי מדינה, על עובדים אלו חלים, נוסף לדיני העבודה, זכויות וחובות ייחודיים המוסדרים בקובץ תקנות והוראות שנקרא התקש"יר.
התקשי"ר חל על כל עובדי המדינה למעט מקרים בהם קיימים הסכמים קיבוציים. במקרים רבים אומץ התקש"יר על ידי גופים שונים בשירות הציבורי.
השוני בין עובדי מדינה ועובדי השירות הציבורי לבין עובדי המגזר הפרטי מתחיל כבר בהליך הקבלה לעבודה. בשונה מהמגזר הפרטי, עובדים בשירות המדינה עוברים הליך מינוי לפי חוק שרות המדינה (מינויים), ועל פי הוראות התקשי"ר .
הליך מינוי זה כרוך במכרז ומטרתו למנות לשירות הציבורי רק את העובדים הטובים ביותר ללא אפלייה ותוך שמירה על שיוויון הזדמנויות.
ארבעה סוגי עובדים קיימים בשירות המדינה
עובד בניסיון | עובד על פי הרשאה להעסקה לשעה – עם קבלתו של עובד לעבודה בשירות המדינה, יעבוד בתחילה בתקופת ניסיון לזמן מוגבל ומוגדר מראש . אם צלח את תקופת הניסיון יתקבל כעובד קבוע. |
עובד על פי כתב מינוי | מדובר בעובד קבוע המועסק בעבודה צמיתה בתקן על פי כתב מינוי. |
עובד על פי כתב הרשאה | מדובר בעובד זמני המועסק במשרה שאינה מוגדרת כצמיתה ואינה בתקן. עבודתו של עובד זה מוגבלת בזמן. |
עובד לפי חוזה מיוחד | מדובר בעבודה שיכולה להיות צמיתה או לא במשרה לפי תקן שתוקפה מוגבל בזמן. |
בשל התנאים הסוציאלים הייחודיים ( מספר ימי החופשה וההבראה, פדיון ימי מחלה, פנסיה תקציבית ועוד'), ההליך המורכב של העסקת עובדי מדינה וההליך המורכב עוד יותר שבפיטורי עובד קבוע, קיימת נטייה כיום להעסיק רבים מעובדי השירות הציבורי באמצעות חברות קבלניות.
ייעוץ וייצוג בהליכים משמעתיים של עובדי מדינה
למשרדינו נסיון רב בייצוג עובדים ובפרט בייצוג עובדי מדינה ועובדים בשירות הציבורי וכן עובדי חברות קבלן העובדים בשירות המדינה, בשלל נושאים.
ביניהם:
- בהליכים שיפוטיים בבית הדין לעבודה
- הליכים מעין שיפוטיים (טריבונלים, ועדות משמעת ועוד)
- הליכי שימוע
- הסדרי פרישה וחוזים