מלאו טופס לחזרה

גניבת סוד מסחרי

לפני שנדבר על גניבת סוד מסחרי, חשוב לצייו שאחד היתרונות הגדולים לעסקים מסוימים, הוא הסודות המסחריים, אוסף המשאבים והנכסים שאספו במשך השנים אשר מאפשרים להם להיות יותר יעילים, חדים ומועילים באופן יחסי.

במקרים רבים, סודות מסחריים אלו מעניקים יתרונות תחרותיים לעסקים שעמלו על מנת לפתח אותם ו/או הזדמנו לגלות אותם. בהינתן דליפת סודות אלו, ושימוש לא מאושר בהם, אותם יתרונות תחרותיים לא יהיו רלוונטיים באותה מידה.

מה זה בכלל סוד מסחרי?

להפתעת הקורא או שלא, המחוקק הישראלי כבר טרח להגדיר מהו סוד מסחרי, לרבות גניבת סוד מסחרי במסגרת החוק לעוולות מסחריות (1999).

מהו סוד מסחרי?

  1. מידע עסקי מכל סוג
  2. מידע שאיננו נחלת הרבים
  3. מידע שלא ניתן לגילוי בקלי קלות בכל מקרה וכבר כך
  4. מידע שעצם הסודיות שלו מסייעת למחזיקים בו להחזיק ביתרון עסקי אל מול גורמים אחרים בזירה עסקית ספציפית
  5. מידע שבעליו נוקט באמצעים סבירים על מנת לשמר את סודיותו

בית המשפט העליון הרחיב ופירט את המושג סוד מסחרי, במסגרת הליך ע"ע 1142/92, כאשר ציין שמדובר ב…

  1. נוסחה, תוכנית, המצאה או צירוף של מידע
  2. פריט כאמור, אשר אדם משתמש בו במסגרת עסקיו
  3. ומקבל מכך את ההזדמנות ליצור לעצמו עדיפות אל מול מתחרים אחרים באותה נישה, שאין להם את אותו פריט / סוד

גניבת סוד מסחרי – לאן הסודות יכולים ללכת?

איך חברות עסקיות יכולות לאבד את הסודות המסחריים שלהם? ובכן, אין להם רגליים, הם לא מסתובבים בכוחות עצמם. הם נישאים במוחות האנשים שגילו אותם, ואם אותם אנשים הולכים איתם למקומות אחרים, הרי שזה יכול לייצר מה שנקרא גניבת סודות מסחריים. על כן, כוח האדם המועסק בחברות הוא נקודת התורפה בשמירה על סודות, אלא אם כן מערך אבטחת המידע של אותה חברה אינו מוצלח במיוחד.

יש לציין, שאנשים אשר לוקחים חלק פעיל בניהול, ארגון ובניית החברה שותפים לסודות המסחריים בה, ככל שתפקידם מצריך זאת. זה כולל הן את ההגדרות הקודמות לסוד מסחרי שציינו קודם והן משאבים ונכסים אחרים כמו מאגרי מידע, רשימת לקוחות וכן הלאה. הבעיה טמונה בהקשרים בהם עובדים עושים שימוש לא מאושר באותם סיבות, באופן שאינו מיטיב עם החברה המחזיקה בהם.

גניבת סוד מסחרי

מה החוק אומר על גניבת סוד מסחרי?

החוק לעוולות מסחריות, מפרט איסור כללי עבור גניבת סודות מסחריים (סעיף 6א), באומרו בפשטות כי אין לגזול סוד מסחרי של אדם אחר. סעיף אחר בחוק (סעיף קטן ב), מרחיב את ההגדרה ואומר שגוזל הוא מעין נטיל הסוד מבלי שבעלי הקניין בו יסכימו לכך. כמו גם, עצם שימוש בסוד, לאחר גזל ביודעין, ובייחוד אם הדבר עומד בניגוד לחיוב חוזי. במילים אחרות, אם הסכם ההעסקה או חובת האמון אסרו על כך. זאת מעבר לחובת האמון ותום הלב, המתבקשת מטעם עובדים כלפי מעסיקיהם זה מכבר. כלומר, הדרישה לנאמנות כבר נדרשת באופן נורמטיבי, עוד לפני הדיון על גניבת סודות מסחריים.

במסגרת דיון בבית הדין הארצי (ע"ע 189/03 ו-1828-10/11), ומן הנאמר מפסקי הדין, עלה כי גם במקרה בו מעסיק לא מצליח להוכיח גניבת סוד מסחרי עדיין יכול לטעון לעילות תביעה נזיקין "רגילות". כלומר, נזקם שנבעו מהתנהלות בחוסר תום לב של העובד, כמו גם הפרה של חוזה ההעסקה. כך שיש כאן כמה שכבות של הגנה חוקית, התומכות בעמדתו של המעסיק לעניין זה.

ברמה המשפטית, איסור על גניבת סודות מסחריים לא חל על עובדים (אל מול מעסיקיהם) בלבד. אלא גם על צדדים שלישיים, אשר יכולים להעסיק את אותם עובדים ולדרוש זאת. כלומר, לעשות שימוש שלא כדין בסוד מסחרי. האיסור נובע מכוח עוולות מסחריות כמו גם מכוח דיני החוזים הכלליים ואף מטעם חובת תום הלב של עובדים כלפי מעסיקים.

יש שיגידו, שהרוב המכריע של הסכסוכים בעניין הפרות חוזיות הקשורות לגניבת סודות מסחריים, סובב סביב שני מקרים עיקריים.

  1. מעבר של עובד לחברה מתחרה. זאת כאשר טרם הסתיימה תקופת צינון המוגדרת בחוזה ההעסקה. יש לציין שלמעט מקרים מסוימים, לסעיפי הגבלת תעסוקה אין תוקף חוקי בכל מקרה.
  2. כאשר עובד עוזב את החברה הנוכחית ומקים חברה חדשה המתחרה בה.

מה מעסיק יכול לעשות?

ובכן, באם קיבל את הרושם כי לעובד יש כוונה לעזוב עם הסודות המסחריים, ביכולתו לפנות לבית הדין על מנת לבקש צו מניעה. כמו גם, לנהל הליך משפטי נפרד על מנת לנהל נזקים. סעיף 12א לחוק עוולות מסחריות, מחזק את כוחם של בתי הדין לפסוק פיצוי בסך 100,000 ₪ לטובת התובע, גם ללא הוכחת נזק. זאת בהינתן הוכחת גניבתו של סוד מסחרי על ידי עובד.

כדי לקבל ייעוץ ראשוני בנושא זה, וללא התחייבות, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. אריק שלו ושות', מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

דיני עבודה – עורך דין דיני עבודה – עו"ד דיני עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

הגבלת עיסוק – מקרים שונים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חוק למניעת הטרדה מינית(פתח בטאב חדש בדפדפן)

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חוזה עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

דחיית התביעה לסעדים בגין הפרת סעיף אי תחרות וגזל סודות מסחריים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן