מלאו טופס לחזרה

כתב ויתור תביעות

כתב ויתור תביעות נכנס למשחק כאשר מעסיק מבקש מהעובד לחתום על כתב הויתור. מדובר במסמך הכולל הצהרה מטעם העובד, לפיו, בירר את מלוא זכויותיו, כאשר הועברו אליו מלוא הכספים להם זכאי עם תוקם תקופת העבודה, לרבות התחייבות שלא תהיה לו תביעות או דרישות כספיות נוספות מהמעסיק בעתיד.

מהו כתב ויתור תביעות?

כאמור, כתב ויתור תביעות כולל ההצהרה לפיה העובד קיבל את שלו והתחייבות לפיה לא יתבע או ידרוש כספים נוספים מהמעסיק.

המסמך יכול לכלול גם פירוט הנושאים הספציפיים שהמסמך חל לגביהם, לרבות:

  1. חופשה שנתית
  2. הודעה מוקדמת
  3. פיצויי פיטורין

מצידו של המעסיק, יש בערך בחתימה על כתב ויתור תביעות כיוון שמדובר במעין כתב ביטוח תביעות בעתיד, במסגרתן העובד יכול לדרוש תשלומים וזכויות נוספות שאולי מגיעות לו עם תום יחסי העבודה.

כתב ויתור תביעות

מה נותן או מפריך תוקפו של כתב ויתור תביעות?

ישנם מספר כללים המחייבים את תוקפו של כתב ויתור תביעות.

1אין למעסיק אפשרות לחייב עובדים לחתום על המסמך, או להתנות את הזכויות הסוציאליות בעצם החתימה על כתב ויתור תביעות.
2התוקף המשפטי לכתב הויתור, יכול להינתן (מבחינת בתי דין לעבודה) באם התרחשו נסיבות חריגות ולאחר בדיקה מדוקדקת של כתב הוויתור.
3במסגרת אותה בדיקה, ייבדקו מספר קריטריונים. לרבות, שיקול הדעת של העובד במעמד החתימה, והבנתו את המשמעויות השונות של החתימה. כמו גם, בהירות תכניו של כתב ויתור תביעות, ובאם כלל פירוט ברור של הסכומים כמו גם הזכויות לזכות העובד.
4שמירת זכויות: באם כתב ויתור תביעות מנוגד ביודעין או לא בזכויות הסוציאליות של עובד הרי שאינו קביל בבית משפט. לדוגמה, באם מדובר על כתוב וויתור המאפשר העלמת עין מכספים שלא שולמו כדין.
5על כתב הויתור להיות חוקי כחוקה (מטעם הוראות חוק החוזים). ועל פי כן, נחתם בהסכמה. באם נחתם בכפייה, מרמה או לחץ – אין לו קבילות משפטית.
6עליו לכלול תאריך וחתימה על גבי המסמך, ותקינות הפרטים בחוזה – אחרת יכול המסמך להיפסל.

האם התובע הצליח לבטל תוקף כתב ויתור תביעות?

כמקרה לדוגמה, נביא את סיפורו של יוסף, אשר עבד כעשר שנים במקום העבודה. במסגרת הליך ע"ע 300448/97 נטען כי בנובמבר 1993, התרחשו פיטורין, כאשר דצמבר לאותה שנה חתם התובע על כתב ויתור תביעות במסגרתו קיבל סכום כסף (38,000 ₪). בתמורה, התחייב התובע כי לא יהיו דרישות נוספות כלפי המעסיק בעתיד. ואילו, התובע היה חכם והוסיף על המסמך את ראשי התיבות "ת.ל." ליד חתימתו, מבלי לחשוף את משמעות הדבר. ראשי התיבות מסמלים את הביטוי "תחת לחץ", טיפ שקיבל לאחר שהתייעץ עם מועצת פועלים באזורו. כאמור, חתימה תחת לחץ מבטלת את תקפות החוזה.

כשנה לאחר הפיטורין, החליט התובע לדרוש סעדים שונים, לרבות השלמת פיצויי פיטורים, פדיון חופשה, הפרשות לביטוח מנהלים, גמול שעות נוספות כמו גם העברת כספי מעביד לקרן הפנסיה. התובע טען כי לא היה מודע לזכויות שונות, כמו גמול שעות נוספות והכללתו בהסדר פנסיה. כפי שניתן להניח, המעסיק (המשיב לתיק) דרש כי יחזיק התובע את סכום הכסף שקיבל לאחר שחתם על כתב הויתור , 38,000 ₪.

כיצד הגיב בית הדין האזורי בתל אביב?

  1. בית הדין קבע שהוויתור תקף, זאת כי נחתם על ידי המערער מרצונו הטוב, וללא כפייה. תוך היותו מודע לוויתור על גמול שעות נוספות כאשר הסכומים ששולמו במסגרת פיצויי פיטורין וחופשה, התקבלו מתוך תוצאות של הסכם פשרה. מעבר לכך, לא הייתה חובה לבטח בפנסיה מקיפה.
  2. הצדדים הגיעו להסכם שתשלומי התביעות של כל צד יקוזזו זה מזה, כך שלא תהיינה חבות בין הצדדים – בעקבות המלצת בית הדין האזורי.

לאחר מכן, הגיש התובע ערעור לבית הדין הארצי לעבודה, במסגרתו:

  1. השופטים הסכימו כי כתב ויתור תביעות בוטל בהסכמה, ועל פי כן הערעור אכן מתקבל
  2. כתב הוויתור התבטל והמערער מתבקש להשיב למעסיק את הסכום שקיבל, תוך צירוף הפרשי הצמדה וריבית

על כן, מדובר במקרה בו הוחלט לפסול כתב ויתור תביעות. ועם זאת, בתיקים אחרים, שופטים כמו יכולים להגיע למסקנה לפיה העובד אכן היה מודע לזכויות עליהן וויתר, או לפחות יכול היה לפתח מודעות כלפיהן.

למידע נוסף אודות הנושא ולקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

מסמך ויתור על תביעות(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תלוש שכר – הפרטים שחייבים לכלול בתלוש(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ייצוג חייבים וזוכים בהוצאה לפועל(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חוק-יסוד: חופש העיסוק(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חוק עבודת נשים תשי"ד1954(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן